لوگو امرداد
در سنجش با سال گذشته

تراز دریاچه‌ی ارومیه نیم‌متر بالاتر رفت

orumiye1هر چند دریاچه‌ی ارومیه با روزهایی که سرشار از آب بود، فاصله‌ی بسیاری دارد اما خبرهای نویدبخشی درباره‌ی بالا رفتن تراز این دریاچه، در سنجش با سال گذشته، شنیده می‌شود. از این‌رو، کارشناسان امیدوار هستند که این روند همچنان رو به افزایش بگذارد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرنشین (:رییس) دفتر استانی «ستاد احیای دریاچه ارومیه» در آذربایجان‌غربی در این‌باره گفت: «تراز “نگین آبی آذربایجان” طبق آخرین پایش، به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۶۴ سانتی‌متر رسیده که ۵۰ سانتی‌متر بالاتر از زمان مشابه سال گذشته است».
فرهاد سرخوش روز شنبه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به روند رو به افزایش اندازه‌ی آب در این حوضه‌ی بسته اشاره کرد و گفت: «حجم آب این دریاچه، طبق آخرین پایش، بیش از چهار میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شد که نشان از افزایش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعبی نسبت به زمان مشابه سال گذشته دارد».
وی با گفتن اینکه گستره‌ی دریاچه ارومیه اکنون به بیش از سه هزار و ۵۵ کیلومتر مربع رسیده است‌، افزود: «وسعت این دریاچه نیز نسبت به سال گذشته ۳۵۸ کیلومتر مربع بیشتر است».
وی با گفتن اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه‌ی ارومیه، در سال جاری به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: «تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد و وعده رییس‌جمهوری در خصوص “نگین آبی آذربایجان” عملی می‌شود».
روند افزایشی‌ای که امیدبخش است
ایرنا در ادامه‌ی گزارش خود می‌افزاید: در زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ خورشیدی، به سبب افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن در چند ماه، بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای زنده سازی (:احیای) این دریاچه پدید آورد؛ اگرچه در ماه‌های پس از آن و به سبب کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشته ولی سطح آن در سنجش با زمان همانند آن در سال گذشته، همچنان بالاتر است.
با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار دگرگونی‌های ۳۰ ساله‌ی دریاچه‌ی ارومیه، بر پایه‌ی داده‌های ماهواره‌ای، نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله‌ی زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و بهره‌گیری بهینه از منابع آبی بر پایه‌ی سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، می‌تواند افزون بر ادامه‌ی روند افزایش تراز آب این دریاچه، به زنده‌سازی (:احیا) همه‌ی آن بینجامد.
برپایه‌ی گزارش ایرنا، پیش از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه سالانه به گونه‌ی میانگین۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت. اما در سایه‌ی برنامه‌ریزی، ویژه کردن (:تخصیص) اعتبار و تلاش دولت برای زنده سازی این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به نام بلندای (:ارتفاع) اکولوژیک دریاچه ارومیه بازگو شده‌، اما این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط دلخواهی (:مطلوبی) خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن زدوده خواهد شد.
ایرنا در پایان می‌افزاید: قرار بود که دریاچه‌ی ارومیه در چارچوب طرح‌های ستاد احیا، در زمان ۱۰ سال (از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد که نزدیک به یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از میانه‌ی دهه‌ی ۱۳۸۰ آغاز به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی، تا سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به۸۰ درصد از گستره‌ی آن خشک شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. پر آبي درياچه اروميه مي تواند از بركات پاكسازي محيط زيست ( دود كمتر، هواي بهتر و بارش بيشتر ) باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30