لوگو امرداد
نو یافته‌هایی باستانی

نشانه‌هایی از دوره‌ی پارینه‌سنگی در کوهدشت لرستان

koohdashtبررسی باستان‌شناسی بخش درب گنبد کوهدشت، افزون‌بر شناسایی۱۱۳ گستره از دوره‌ی پارینه‌سنگی کهن تا قاجار، به یافتن تبر سنگی دو رویه و سفال‌هایی نامبردار به «جی» انجامید.
به گزارش ایلنا، حمزه قبادی‌زاده، سرپرست گروه باستان‌شناسی، آرمان بررسی‌های گروه را کامل کردن نقشه‌ی باستان‌شناسی این استان و نیز نقشه‌ی باستان‌شناسی کشور بازگو کرد.
این باستان‌شناس گفت: «بخش درب گنبد، شامل دو دهستان بلوران و درب گنبد، پیش از این به صورت محدود مورد بازدید باستان‌شناسانی از جمله دهقانی‌فرد و مرادی، قرار گرفته بود. ولی این برنامه نخستین فصل بررسی باستان‌شناسی این بخش از شهرستان کوهدشت است».
قبادی‌زاده افزود: «در این بررسی ۱۱۳ محوطه از دوره‌های مختلف شناسایی شد که بازه زمانی از دوره پارینه سنگی قدیم تا دوره قاجار را شامل می‌شود».
سرپرست گروه باستان‌شناسی در ادامه افزود: «در میان یافته‌ها، تبر سنگیِ دو رویه که توسط متخصص این دوره، حیدری گوران، باستان‌شناس، تایید شده از شاخص‌ترین کشفیات این بررسی محسوب می‌شود که نشان از استقرار احتمالی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه دارد».
او گفت: «از آنجایی که وجود دست افزارهای پارینه سنگی قدیم در زاگرس نادرند، حیدری گوران مطرح می‌کند که ممکن است در برخی از دره‌های زاگرس، همانند منطقه کوهدشت، شاهد نفوذ گروه‌های انسان‌ریخت، سازندگان مصنوعات سنگی پارینه سنگی قدیم، باشیم».
وی در دنباله افزود: «این کشفیات نشان دهنده‌ی اهمیت این منطقه از نظر مطالعات باستان‌شناسی بوده که لازم است در آینده بیشتر مورد توجه پژوهش‌های باستان‌شناسی قرار بگیرد».
قبادی‌زاده در پایان گفت: «بررسی باستان‌شناسی بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت استان لرستان با درخواست اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و مجوز پژوهشگاه بصورت پیمایش فشرده صورت گرفت».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. آرمانمندم که این گنجینه که نمادپیشروبودن تمدن کهن ایرانشهراست بسان غارافسانه ای کلماکره درپل دخترکه یکی از گنجینه های بزرگ جهان و راز سربه مهر ایران بود،امابس دریغ پنداشت وافسوسمندانه که به غارت رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06