لوگو امرداد
سنگ‌نگاره‌های دزدیده شده‌ی یزد

کرونا فرصتی دیگر برای دزدان آثار تاریخی یزد

sangمدیرکل میراث‌ و گردشگری استان یزد با اشاره به سرقت‌هایی که طی سال‌های گذشته از جاهای تاریخی صورت گرفته، گفت: «هنوز اثری از کتیبه‌ دزدیده شده مسجد جامع کبیر یزد در دست نیست با این وجود سعی می‌کنیم کتیبه‌ها را به مخزن امن منتقل و به‌جای آنها مولاژ بگذاریم».
به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، با اشاره به آنکه یزد از شمار استان های کشور است که بهترین گنجینه‌های سنگ‌نگاره و کتیبه را دارد، گفت: «تعداد سنگ‌های تاریخی که در سطح استان جمع آوری کرده‌ایم بسیار زیاد شده است و تعداد آن‌ها بیش از ۳۰۰ کتیبه است که بسیار ارزشمند هستند. قدمت برخی از سنگ‌نگاره‌ها به ده‌هزار سال قبل می‌رسد و قدمت برخی از سنگ قبرها نیز به سده چهارم ه.ق می‌رسد».
او در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد موزه سنگ‌های تاریخی در استان یزد خبر داد و گفت: «اگر بتوانیم با شورای شهر توافقاتی داشته باشیم تا بتوانیم از گورستان‌های تاریخی و بقعه‌های تاریخی را به عنوان مکانی برای نمایش این تعداد کتیبه سنگی که در استان یزد وجود دارد، استفاده کنیم و موزه سنگ دایر کنیم. لازمه این مهم افزایش ایمنی و ایجاد شرایط موزه‌ایست».
او درباره‌ی ماجرای سرقت چندی پیش در بقعه تاریخی «سلطان محمود دادار» گفت: «این بنا در سده هشتم قمری ساخته شده و به بقعه سلطان بندرآباد مشهور است و یکی از بناهای تاریخی یزد است. هرچند کتیبه‌های دزدیده شده اصل نبودند و مولاژ بودند اما در حال حاضر رد سارقان را زده‌ایم و در پی پیدا کردن آنها هستیم. مشکلی که در اداره و حفاظت از این بقعه با آن روبه‌رو هستیم این مهم است که از اسفندماه سال گذشته اوقاف این ملک را تحویل گرفت و البته کسی را برای نگهداری و حفاظت از آن نگذاشته است. البته قبل از آنکه مکان را تحویل دهیم، سنگ‌های تاریخی را به مخزن امن نگهداری از اشیای تاریخی استان یزد منتقل کردیم و به جای آنها مولاژی از کتیبه‌ها را قرار دادیم که در نهایت دزدها مولاژها را دزدیده‌اند».
او افزود: «در مکان‌های تاریخی که احتمال دستبرد به آثار و اشیای تاریخی آن وجود دارد، عرف بر آن است که اشیای تاریخی را به مکانی امن منتقل و به جای آن‌ها مولاژ قرار می‌دهند. ضمن آنکه در سال‌های گذشته نیز شاهد دستبرد به این بقعه تاریخی بوده‌ایم».
فاطمی ادامه داد: «طی این ماه‌ها بارها شاهد باز ماندن در بقعه بودیم که یگان حفاظت استان درصدد بستن و حراست از آن برمی‌آمد. با این وجود طی ماه‌های گذشته که با شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مراکز گردشگری بودیم، این مهم شرایطی برای حضور سارقان ایجاد کرد تا به اماکن تاریخی خسارت بزنند».
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در ادامه افزود: «هرچند مسوولان اوقاف طی مصاحبه‌هایی عنوان کرده‌اند که حاضر هستند طی تفاهم‌نامه‌ای این بقعه تاریخی را به میراث واگذار کنند اما معمولا این تفاهم‌نامه‌ها اینگونه است که میراث باید اجاره پرداخت کند. این درحالی است که بقعه سلطان محمود در روستایی قرار دارد که مراجعه‌کننده زیادی به آن سر نمی‌زند و گرفتن این ملک به شرط پرداخت اجاره‌بها و تعریف کاربری گردشگری برای آن، به‌صرفه نخواهد بود».
یکی از 10 دزدی بزرگِ سال‌های پیش در بخش میراث فرهنگی
او درباره‌ی دیگر سرقت‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه میراث‌فرهنگی و کتیبه‌های استان یزد روی داده است، گفت: «سنگ کتیبه‌ مسجد جامع کبیر یزد حدود ۱۲ سال پیش دزدیده شد. این کتیبه ازجمله سنگ‌های باارزش و تاریخی استان به شمار می‌آمد که متاسفانه دزدیده شد و هنوز هم اثری از آن پیدا نکرده‌ایم. در آن زمان این سرقت به عنوان یکی از ۱۰ سرقت بزرگ سال در حوزه میراث‌فرهنگی در اینترپل مطرح شد. درعین حال طی سال‌های گذشته شاهد دزدیده شدن سنگ کتیبه مسجد تاریخی ندوشن و کتیبه قلعه خرگوشی نیز بودیم چنانکه بر آن شدیم تا سنگ‌ها و کتیبه‌های باقی مانده در قلعه خرگوشی را به جای امن منتقل به جای آن مولاژ بگذاریم».
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به آنکه در سال‌های گذشته حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های گوناگون روی داده است، از روی ندادن سرقت‌ کتیبه‌ها و اشیای تاریخی از مکان های تاریخی در استان یزد خبر داد و گفت: «برخی از حفاران غیرمجاز دستگیر شده‌اند و احکام آنها صادر شده. ضمن آنکه برخی از این حفاری‌ها منجر به کشف اشیای تاریخی نیز شده بود اما ارزش تاریخی چندانی نداشتند و کوزه‌های پر از سکه هم بدست نیامده بود. البته ۹۷ درصد حفاری‌ها به کشف آثار نمی‌رسد و فقط سبب تخریب بناها و محوطه‌ها می‌شود».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09