زرتشتیان تهران و یزد به پیشواز گهنبار پایان تابستان بزرگ میروند.
آیین واجیشت گهنبار پَیتَهشهیم از ساعت ۵ و ۴۵ دقیقهی بامداد سهشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۶ خورشیدی در آتشکدهی یزد برگزار میشود.
همچنین در برنامهای همزمان زرتشتیان پایتخت نیز در آتشکدهی تهران گردهم آمده و با برگزاری آیین واجیشت به پیشواز این چَهرهی گهنبار میروند.
پیتهشهیم به چم(:معنی) پایان تابستان است و از جشنهای کشاورزی به شمار میآید. این گهنبار پس از خروار شدن محصولات کشاورزی و چیده شدن میوهها از روی درختان برگزار میشود.
واژهی «گهنبار» از دو بخش «گاه» و «انبار» پدید آمده است و به چم(:معنی) زمان انبار فرآوردهها است. این واژه به گونهی «گاهنبار» یا «گاسانبار»نیز خوانده میشود که به چم «بار عام» یا زمان گرد آمدن مردم در جایی، یا به چم زمان نتیجه گرفتن است. گهنبار را جشنهای سالیانه نیز مینامند. زیرا واژهی اوستایی آن «یااریه یسنه» است که به چم «سالیانه» است. گهنبارها را جشنهای فصلی نیز مینامند. زیرا هر گهنبار دستکم در یکی از فصلهای سال جای دارد. هر نوبت گهنبار به نام «چهره گهنبار» نیز خوانده میشود. پژوهشگران بر این باورند که شش چهره گهنبار یادآور شش پلهی(:مرحلهی) آفرینش است. این شش پله در «فروردینیشت»، بند هشتاد و شش، به این ترتیب است: «آسمان، آب، زمین، گیاهان، جانوران و انسان.»
در باور زرتشتیان گهنبار پیتهشهیم هنگامهی آفریده شدن «زمین» از سوی خداوند است و آیینهای این گهنبارهمچون دیگر گهنبارها برگزارمیشود. در روستاهای زرتشتینشین، هر روز در خانهای سفرهی گهنبار گسترده میشود و اشیا و خوراکهایی روی آن گذاشته میشود.
گفتنی است آیین واجیشت در بامداد نخستین روز از چَهرهی گهنبار برگزار میشود و زرتشتیان پیش از برآمدن سپیدهی پگاه با گردهمایی در آتشکدهها و گهنبارخانهها، همآوا با موبدان به اوستاخوانی میپردازند. زرتشتیان با این آیین به پیشواز گهنبار میروند.