لوگو امرداد

سروش سروشیان؛ دانشمند زرتشتی برنده مدال جامعه هواشناسی آمریکا

3515203پروفسور سروش سروشیان، دانشمند زرتشتی، برنده جایزه مدال علوم آب‌شناسی جامعه هواشناسی آمریکا در ۲۰۲۱ میلادی شد. این جایزه در پی پژوهش‌های مبتکرانه‌ و پیشگامانه‌ی وی در زمینه‌ی هیدرولوژی آب‌های سطحی و سنجش از راه دور بارش که تأثیری بنیادی بر آب-هواشناسی (هیدرومتئورولوژی) دارد به پروفسور سروش سروشیان، استاد برجسته‌ی دانشگاه کالیفرنیا در ارواین و عضو آکادمی مهندسی آمریکا، پیش‌کش می‌شود.

سروش جمشید سروشیان، سال 1327 خورشیدی (1948 میلادی) در یک خانواده‌ی زرتشتی در کرمان زاده شد. او عضو موسسه‌‌های مهم و معتبری همچون «آکادمی ملی مهندسی» و «فرهنگستان بین‌المللی کیهان‌نوردی»، همچنین رئیس «بخش آزمایش جهانی چرخه آب و انرژی» «برنامه جهانی تحقیقات آب و هوایی» است. سروشیان در سال ۲۰۰۹ به عضویت در شورای علوم و فناوری کالیفرنیا منصوب شد. در سال ۲۰۰۵ مدال خدمات برجسته‌ی عمومی ناسا به او داده شد. جامعه آمریکایی هواشناسان در سال ۲۰۰۶ جایزه Robert E. Horton Memorial Lectureship award را به سروشیان اهدا کرد. تنها یک سال بعد یونسکو جایزه Great Man-made River Water Prize را به پاس فعالیت‌هایش در دانشگاه کالیفرنیا ارواین و دانشگاه آریزونا به وی پیش‌کش کرد. پروفسور سروشیان، استاد برجسته‌ی عمران و محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، هم اکنون مدیر مرکز هیدرومتئورولوژی و سنجش از دور در این دانشگاه است. دکتر سروشیان، پیش از این نیز جوایز ارزشمند بسیاری را در زمینه‌های گوناگون علوم زمین دریافت کرده است.
افتخارآفرینی پروفسور سروشیان در رسانه‌های خبری بازتاب گسترده‌ای داشته است. در ادامه گزارش ایسنا را می‌خوانید:

به گزارش ایسنا، پروفسور سروش سروشیان، اخیرا به عنوان برنده مدال علوم آب‌شناسی جامعه هواشناسی آمریکا معرفی شد و برندگان، جوایز خود را در صدویکمین اجلاس سالانه این جامعه دریافت می‌کنند. این جایزه به دلیل تحقیقات مبتکرانه در حوزه هیدرولوژی آب‌های سطحی و سنجش از راه دور بارش که تأثیری بنیادی بر آب-هواشناسی (هیدرومتئورولوژی) دارد به سروشیان اعطا می‌شود.
مرکز هیدرومتئورولوژی و سنجش از دور در دانشگاه کالیفرنیا مرکز تحقیقاتی غیردولتی است که با به کارگیری متخصصین و محققین گرایش‌های مختلف مهندسی عمران و محیط‌زیست و علوم زمین، تحقیقات مشترکی در زمینه‌ی چرخه‌های آب و انرژی در مقیاس حوضه‌های آبخیز محلی و قاره‌ای را هدایت می‌کند.
تمرکز تحقیقات این مرکز بر هیدرولوژی آب‌های سطحی، تغییرات مکانی و زمانی آنها و کاربرد اطلاعات سنجش از دور و مدل‌های کامپیوتری برای بهبود شناخت این گونه فعالیت‌ها و توان شبیه‌سازی آنها به منظور پیش‌بینی تاثیرات تغییرات طبیعی و تغییرات حاصل از فعالیت‌های بشر بر منابع آب است.
بیشتر تحقیقات این مرکز توسط NASA، NOAA و NSF سرمایه‌گذاری و حمایت می‌شوند. بهبود پیش‌بینی‌های هیدرولوژیک و اصلاح مدل‌های هیدرولوژیک و استفاده از مشاهدات پیشرفته خصوصا از طریق منابع سنجش از دور و توسعه الگوریتم‌های ریاضی که قادر باشند بارندگی را هم از طریق مشاهدات از فضا و هم مشاهده‌های منطقه‌ای با دقت زمانی و مکانی متناسب با کاربردهای هیدرولوژیک انجام دهند، از اهداف این مرکز به شمار می‌رود.

هفته‌نامه‌ی «امرداد» این دستاورد علمی ارزشمند را به پروفسور سروش سروشیان و ایرانیان به‌ویژه هازمان زرتشتی شادباش می‌گوید و پیروزی‌های روزافزون را برای ایشان خواستار است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با تبريك و تهنيت به خانواده گرامي سروشيان و همه زرتشتيان جهان. باعث بسي افتخار است. استاد سروش سروشيان فرزند شادروان جمشيد سروشيان پژوهشگر فرهيخته آيين زرتشتيان هستند. براي استاد سروشيان آرزوي سربلندي و پيروزي هرچه بيشتر دارم.

  2. درووودت باادسروش جمشید سروشیان
    واقعاکه افتخار ایران وایرانی هستی
    واز اینکه منم همشهری(کرمانی) شماهستم افتخار میکنم
    پاینده باشی

  3. چشم ما ايرانيان زرتشتي روشن باد.
    درود و آفرين ايران بر سروش عزيز و پيروزي هميشگي اش آرزوی ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30