لوگو امرداد
شادباش سالنمای راستی

نماهنگ شادروز جشن شهریورگان فروزه فر اهورایی

جشن شهریورگان از جشن‌های دوازده‌گانه‌ی ایرانیان باستان است. روز چهارم از هر ماه زرتشتی و نیز ششمین ماه از سال خورشیدی شهریور نام دارد. خشَترا در اوستا نام سومین فروزه اهورامزدا از گروه امشاسپندان است. خشَتَره وییریه یا شهریور به چم «شهریاری و نیرومندی اهورایی»، این امشاسپند نشان از پیروزی دارد، خویشکاری او پاسداری از فلزات است. در اوستا نماد توانمندی و فر و شکوه اهورامزدا است. جشن شهریورگان، روز شهریاری بر خویش و چیرگی بر نفس است.

این تنت را ز نیکویی زیور                   شهره روزی است روز شهریور

مهارت نیاکان در رشته‌ی ستاره‌شناسی کم‌مانند بوده است. گاهشمار ایران هنوز دقیق‌ترین گاهشمار جهان است. هر سی روز از ماه به نام ایزدی، ستودنی و سزاوار اندیشیدن نامیده می‌شود. تا هر انسانی بتواند برپایه‌ی فروزه‌ی نام هر روز، زندگی خود را سازمان‌دهی کند و اندیشه‌های وارون آن فروزه را از یاد بزداید.

در دین زرتشتی همه انسان‌ها به برپایه‌ی پارسایی، به یک میزان می‌توانند، سپنته‌مَن، شوند. هر بهدین در درازای زندگانی، خویشکاری دارد به گسترش راستی‌ها و پایداری نیکی‌ها در جهان کوشش کند. راستی‌جویان نیک‌منش را همازور شود. ناآگاهان را آگاه کند و در برابر ریاکاران بایستد.

30 امردادماه در سالنمای خورشیدی، جشن نیک و فرخنده شهریورگان شاد باد. ایرانیان از هزاره‌های دور، این جشن فرخنده را برگزار کرده، ستوده و گرامی داشته‌اند. امید است نماهنگ شادباش سالنمای راستی در شادروز جشن شهریورگان شادی‌بخش دل‌ها شود. می‌ستاییم اندیشه‌ نیک را می‌ستاییم گفتار نیک را، می‌ستاییم کردار نیک را و باور داریم راه در جهان یکی است و آن راه راستی است. تن‌تان تندرست و نیرومند، خردتان دانا و پویا. ایدون باد.

سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

photo 2020 08 19 11 24 13

جشن شهریورگان در روز 30 امرداد خورشیدی برابر با روز خشتره، چهارمین روز ماه خشتره وییریه برگزار می‌شود و از جشن‌های برابری نام روز و ماه می باشد. واژه شهریور در اوستا خشتره وییریه آمده است که در زبان پهلوی خشتور و در پارسی به شهریور دگرگون شده است. بخش نخست این واژه، خشتره به چم قدرت و حکومت کشور است و کلمه شهر و شهریار از این واژه گرفته شده است. بخش دوم به چم آرزو شده است. بنابر این واژه خشتره وییریه به چم شهریاری آرزو شده است. این امشاسپند در عالم مینوی مظهر قدرت و نیرو است و در عالم جسمانی پاسبانی فلزات با اوست. زرتشتیان این جشن را نیز مانند دیگر جشن ها با سپاس و نیایش به درگاه اهورامزدا آغاز و با جشن و سرور به پابان می‌رسانند. شهریور امشاسپند که نماد آن در گیتی فلز است و به نشان آن خوراکی های سفره های دینی در ظروف فلزی گذاشته می‌شود تا نمادی از شهریور امشاسپند بر سر سفره باشد.

photo 2020 08 19 11 47 01

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان‌زند، ابتدای پل حافظ،  نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. ترانه زیبا و روان. صدا و هم خوانی زیبا و دلنشین با آهنگی خوب. تصویرها هم بخوبی و هماهنگ با ترانه برگزیده شده بودند.
    سپاسگزار. پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16