لوگو امرداد
در پانزدهمین نشست میراث ناملموس یونسکو

جشن مهرگان و هنر عودنوازی از جهانی شدن جاماندند

mehreganثبت جهانی پرونده‌ «جشن مهرگان» و «هنر ساختن و نواختن عود» در پانزدهمین نشست مجازی کمیته‌ی جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، رای نیاوردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پانزدهمین نشست مجازی کمیته جهانی میراث فرهنگی ناملموس، دوشنبه 24 آذر به میزبانی کشور جاماییکا آغاز به‌کار کرد و به مدت شش روز، تا 29 آذر (14 تا 19 دسامبر 2020) هر روز به‌گونه‌ی زنده(:آنلاین)، از ساعت 16 تا 19 برگزار می‌شود.
در این میان، ایران توانست پرونده «هنر مینیاتور»(نگارگری) را که به گونه‌ی مشترک با ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تهیه و به یونسکو فرستاده بود، چهارشنبه  26 آذر به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو  به ثبت برساند. همچنین پنجشنبه 25 آذرماه «آیین زیارت کلیسای تادئوس» به عنوان شانزدهمین میراث ناملموس کشورمان که به‌گونه‌ی مشترک با ارمنستان فراهم و به یونسکو فرستاده شده بود، در پانزدهمین نشست کمیته جهانی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.
با این‌همه، پرونده‌‌ی «جشن مهرگان» که به‌گونه‌ی مشترک با تاجیکستان و «هنر ساختن و نواختن عود» به‌گونه‌ی مشترک با سوریه فراهم و به یونسکو فرستاده شده بود، به عنوان پرونده‌های چند ملیتی میراث ناملموس یونسکو لحظاتی پیش ریفر شدند و برای جهانی بودن رای نیاوردند. شاید این رویداد برای سال‌های آینده بیفتد. منظور از ریفر کردن، بازگشت پرونده به نشست‌های دیگر یونسکو برای ثبت جهانی است.

ثبت جهانی آیین زیارت قره‌کلیسا
از سوی دیگر، آیین‌ و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره‌کلیسا) در پرونده‌ای مشترک با کشور ارمنستان پنجشنبه 27 آذرماه 1399 در چهارمین روز از  پانزدهمین نشست مجازی کمیته‌ی جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو، با موافقت همه‌ی داوران کمیته در فهرست میراث جهانی جای گرفت و به عنوان شانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو به ثبت رسید.
محمد حسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور، در حاشیه‌ی پانزدهمین نشست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو افزون بر شادباش ثبت آیین‌ و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره‌کلیسا) به  جامعه‌ی ارامنه، مسیحیان ایران و جهان، روند روبه افزایش حضور سالانه زیارت کنندگان ارامنه و مسیحی از کشورهای ایران، ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برای برگزاری این ایین را بیان‌گر همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان گوناگون در ایران و نگاه آشتی‌جویانه‌ی ایرانیان در درازای تاریخ، بازگو کرد.
آیین و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) همه ساله در سه روز پیوسته با باشندگی زیارت‌کنندگان ارمنی و مسیحی از ایران، ارمنستان و کشورهای دیگر جهان در امردادماه برگزار می‌شود. دو روز نخست به رویدادهای فرهنگی، مانند آیین غسل تعمید نوزادان و کودکان، آیین عروسی، نذر شمع و نمونه‌های دیگر در کلیسا و محوطه‌ی پیرامون آن ویژه است. در بامداد روز سوم آیین اصلی با نواختن ناقوس کلیسا آغاز می‌شود و اسقف خلیفه‌گری شمال باختری (غرب) ایران مسوولیت برگزاری این آیین را بردوش دارد و روحانیان کلیساهای ارومیه، جامع ایروان، اصفهان و تهران وی را در برگزاری این آیین یاری می‌کنند.
کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) در کنار کلیسای سن استپانوس، کلیسای زورزور و دره‌شام به‌گونه‌ی یک مجموعه درسال 1387 خورشیدی، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
قره کلیسا دومین کلیسای کهن جهان و یکی‌ از باارزش‌ترین و پرنقش‌ترین کلیساهای ارمنیان به شمار می‌رود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30