لوگو امرداد
در امرداد 444 چاپ شده است

استادی که دل‌بسته‌ی ایران بود

p03 1دکتر پرویز کردوانی استاد ارجمند و پیشکسوت دانشکده‌ی جغرافیای دانشگاه تهران، پنجشنبه بیست‌و‌هشتم امردادماه امسال از این جهان سفر کردند.
وی استاد تمام (پروفسور) در رشته‌ی جغرافیا بود که حق آموزگاری بر گردن من داشتند. یک‌بار در سال 1352 خورشیدی، با آن روان‌شاد کلاس درس هیدرولوژی و مسایل آب‌های ایران را در دانشگاه ملی ایران آن زمان (شهید بهشتی کنونی) داشتیم و بار دوم هم پس از انقلاب در سال 1369 بود که با آن زنده‌یاد، درس مشکلات و مسایل آب در ایران داشتم (دوره دکتری دانشگاه آزاد تهران) که برای من پایان نیافته ماند و برای ادامه‌ی تحصیل راهی خارج شدم. این دو کلاس، خوشبختانه مرا با شخصیتی آشنا کرد که بیش از هر چیز آموزگاری دل‌سوز و علاقمند و افزون‌بر آن پژوهشگری کوشا و عاشق کار بود.
تا آنجا که من دیدم و به عنوان یک شاگرد، او کار آموزگاری دانشگاه را یک عشق می‌دانست و خود عاشقانه کار و پژوهش را انجام می‌داد و کلاس‌هایشان سرشار از همین دل‌بستگی بود. در سال‌های آغازین دهه‌ی پنجاه کار سترگ پژوهش‌های زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، گیاه‌شناسی، جانورشناسی و جغرافیای طبیعی و انسانی دشت لوت در جریان بود و دکتر کردوانی نیز به همراه تنی چند از استادان دانشگاه تهران با همراهی برخی از استادان خارجی (بیشتر از فرانسه) به کند‌وکاو در شرایط طبیعی دشت لوت سرگرم بودند. نکته جالبی که از یکی از کلاس‌ها به یادم مانده است این بود که ایشان تعریف می‌کردند: «در میانه‌ی اردیبهشت در نزدیکی کلوت‌های شهداد (باختر دشت لوت) اگر در ظرف ماهی‌تابه که مدتی روی ماسه داغ گذاشته شده بود روغن می‌ریختی و تخم‌مرغ را می‌شکستی پس از چند دقیقه شروع به پخته‌شدن می‌کرد و به صورتی درمی‌آمد که پس از یک ربع ساعت می‌شد آن را خورد» !! این نشان از شدت گرمای دشت لوت به‌ویژه در فصل تابستان دارد. زمانی که در روزهای پایانی آذرماه 1381 با دانشجویان جغرافیای دانشگاه یزد به بازدید منطقه‌ی شهداد رفته بودیم دمای هوای نیمروز نزدیک‌به 25 درجه و دمای شبانه نزدیک‌به 10 درجه بود. البته بالاترین دمای تابستانی دشت لوت بنا بر برداشت‌های ماهواره‌ای تا بیش از 70 درجه هم بوده است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «استادی که دل‌بسته‌ی ایران بود» به قلم داریوش مهرشاهی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی ۴۴۴ هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  ۴۴۴ از ‌‌دوشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی ۴۴۴

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06