لوگو امرداد

فراز و فرودهای بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات سال 95 با میزبانی یک هفته‌ای رسانه‌ها و نشریات گوناگون کشور روز آدینه 20 ابان‌ماه به کار خود پایان داد. 
بودن مترو، مصلا را بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون از جمله نمایشگاه مطبوعات نمایانده است، خودروهای رایگان نیز دوری راه را برای رسیدن به تالار اصلی نمایشگاه آسان‌تر کرده و دوست‌داران و خوانندگان پروپاقرص مطبوعات را به سوی خود می‌کشاند.
به گزارش تارنمای امرداد، نمایشگاه مطبوعات امسال رنگ‌وبویی دیگرگونه‌تر نسبت به سال‌های گذشته داشت، عطر گل‌هایی که بین غرفه‌داران پخش و نمایش‌هایی که به بهانه‌های گوناگون اجرا ‌شد، کتاب‌هایی که بوی مهربانی داشتند، همه نشان از گسترش دیدگاه مهرورزی و نیک‌اندیشی بود.
پس از ورود به تالارهای نمایشگاه بی‌گمان غرفه‌های بزرگتر با دکوراسیون‌های زیبا آدمی را سوی خود می‌کشاند، ولی دوست‌داران فرهنگ به نیکی می‌دانند بنا به خواسته‌های خود دنبال غرفه‌های ویژه باشند.
شمار بالای رسانه‌های باشنده، فضای بسیاری از بنای مصلا را پرکرده بود با همین انگیزه خدمات آگاهی‌رسا‌یی بالا بود و البته آگاهی‌رسانی غرفه‌داران و خبرنگاران هم کم نبود، امسال بیش از 750 هزار پیامک خبری برایشان فرستاده‌شد.
افزایش 20 درصدی بازدیدکنندگان هم انگیزه‌ای نبود تا غرفه‌هایی که در راهروهای دیگر قرار گرفته‌بودند، به‌مانند غرفه‌های راهروهای اصلی پربازدیدکننده باشند به‌ویژه غرفه‌هایی که نام «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی» به یدک می‌کشیدند. این‌گونه غرفه‌ها همه روزنامه و نشریات استان‌ها را می‌شناساندند و مکانی درخور برای شناخت رسانه‌های شهرستانی بود.
هنگامی که برخورد نزدیکتری با غرفه‌داران نباشد، با آرمان کوشش‌های نشریات آشنایی پدید نخواهد آمد، یکی از غرفه‌ها که بازدیدکننده شایسته‌ای نداشت، غرفه «فصلنامه مطالعاتی صیانت از حقوق زنان» بود. پس از گفت‌وگوی نزدیک با بانوان مسوول متوجه شدیم در زمینه خقوق جهانی بانوان کوشش‌های بسیاری انجام می‌دهند، از جمله هنگامی که به حقوق بانوان ایرانی از کشورهای دیگر خرده گرفته می‌شود، آنان با کارشناسان بسیاری موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند و پژوهش‌های انجام شده را به مجلس داده تا آنان هم در جریان امور قرار بگیرند. مدیرمسوول فصلنامه مطالعاتی صیانت از حقوق زنان گفت: «هر کشوری بنا به باورهای خود حقوقی را برای شهروندان و زنان جامعه‌اش معرفی کرده که گاهی این حقوق‌ها با باورهای کشور ما هماهنگ نیست.»
او در ادامه افزود: «وارون آن‌چه در جامعه بیان می‌شود در ایران حقوق بانوان نسبت به کشورهای دیگر حتا کشورهای اروپایی، پایمال نشده‌است ولی حساسیت بیشتر را در جامعه جهانی پدید آورده و خرده‌گیری‌های بسیاری صورت می‌گیرد. یک‌بار در عربستان همایشی برگزار شد با نام «آیا زن یک انسان است!» عربستان هم به عنوان کشوری در جهان مطرح است ولی حساسیت کمتری برای آنان ایجاد می‌شود.»
یکی دیگر از رویدادهای چشم‌گیر نمایشگاه بازدید مسولان کشوری و سازمان‌های گوناگون هم‌چنین سخنرانی‌هایی که در تالار گفت‌وگو صورت می‌گرفت. روحانی در آیین پایانی نمایشگاه مطبوعات، رسانه‌ها و جهان فرهنگ و هنر را امنیت‌آفرین جامعه خواند و گفت: «رسانه‌ها باید خورسندی راستین را پدید آورند و گوش مردم باید با صدای توسعه کشور آشنا شود. اگر دولت اشتباه می‌کند شما باید ما را هدایت کنید، شما هادیان ما هستید. هر چه شرایط آرام‌تر باشد، هر چه دیگران یک‌پارچگی را بیشتر ببینند، جذب سرمایه آسان‌تر خواهد بود.»
روز پایانی پاداش‌هایی ویژه به رسانه‌ها و نشریات برتر از دیدگاه‌های گوناگون داده‌شد. پاداش ویژه نمایشگاه با همیاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش درست‌نویسی به «نوآوران» روزنامه سراسری، «سیستان‌وبلوچستان» روزنامه استانی، «خبر روزشی» روزنامه ورزشی، «ایپنا» خبرگزاری، «ورزش سه» پایگاه خبری، «خانواده خوشبخت» مجله خانواده و هم‌چنین خبرگزاری «ایرنا» به‌عنوان رسانه‌ای کوشا در زبان فارسی داده‌شد.
حداد عادل فرنشین فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این آیین گفت: «زبان فارسی ابزاری است که پیوند ما را با زمان کنونی و کسانی که سده‌ها با این زبان زندگی کرده‌اند را ممکن می‌سازد. دیرینگی زبان فارسی و شاهنامه نشان از فرهنگ کهن ما است. پاس‌داری از زبان فارسی، خویشکاری دولت و مسوولان است. رسانه‌ها باید بیشترین حساسیت را به زبان فارسی داشته‌باشند.»
هفته‌نامه امرداد از سال 88 تا امسال در نمایشگاه مطبوعات شرکت نکرده‌بود. بنا به تجربه سال‌های دور گفت‌وگویی با بابک سلامتی، مدیرمسوول امرداد صورت گرفت تا ارزیابی خود را پس از سال‌ها باشندگی در نمایشگاه بیان کند. سلامتی از آرمان امرداد برای بودن در نمایشگاه 95 گفت: «اگرچه یکی از آرمان‌های هر رسانه، شناساندن است ولی آرمان اصلی ما پیوند تنگاتنگ با خوانندگان و دوست‌داران تاریخ کهن ایران بود. از سوی دیگر شناخت نشریات دیگری که در کشور هم‌سو با آرمان ما منتشر می‌شوند. شوربختانه بسیاری از نشریاتی که در شهرستان‌ها و حتا تهران چاپ می‌شوند نسبت به هم ناشناخته هستند؛ نمایشگاه مجالی بود تا با یکدیگر گفتمانی داشته‎باشیم و از دانش‌های یکدیگر بهره ببریم.»
مدیر مسوول هفته‌نامه امرداد ارزیابی خود را از نمایشگاه مثبت خواند ولی کاستی‌هایی را هم بیان کرد: «شوربختانه با جدا کردن نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب، گروه بزرگی از خوانندگان نشریات از دست رفتند. برای نمایشگاه کتاب اتوبوس‌هایی از شهرستان‌ها دانشجویان را برای خرید کتاب‌های آموزشی مورد نیاز به نمایشگاه می‌برد؛ در کنار خرید کتاب سری هم به نمایشگاه مطبوعات می‌زدند ولی اکنون انگیزه کافی برای آمدن به نمایشگاه مطبوعات را ندارند.»
سلامتی سیاست جداسازی نمایشگاه مطبوعات و کتاب را جذب مخاطبان متخصص به نمایشگاه مطبوعات از سوی مسوولان دانست، در حالی‌که مخاطب متخصص همواره نشریات مورد نظر خود را می‌تواند از نمایشگاه‌های همیشگی و دکه‌های روزنامه‌فروشی خریداری کند در‌حالی‌که موضوع اصلی در نمایشگاه جذب خوانندگان جدیدتری است.
او در پایان افزود: «همه نشریات در همه جای کشور یک‌سان پخش نمی‌شوند و نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی و حتا اشتراک خوانندگان بیشتر است و جدایی نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب، مخاطبان را تا هشتاد درصد پایین آورد و این بهانه کافی برای جدایی این دو نبود.»

1

مطبوعات

41

مطبوعات

چرخهای فروش گل برای کمک به کودکان سرطانی

مطبوعات

گروه پژوهشی حقوق زنان

مطبوعات

مطبوعات

 طرح جمع آوری کتاب ازمنازل برای مطالعه رایگان هم‌میهنان

مطبوعات

مطبوعات

مطبوعات

گهنبار آیینی زرتشتیان، عكاس مازیار اسدی از امرداد

مطبوعات

مطبوعات

مطبوعات

39

مطبوعات

صنف انجمن عکاسان ایران

مطبوعات

مطبوعات

مطبوعات

مطبوعات

اجرای نقالی در غرفه خط خطی

مطبوعات

مطبوعات

غرفه استان خوزستان

مطبوعات

غرفه استان سیستان بلوچستان

36

غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و استان سیستان و بلوچستان

38

غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان

مطبوعات

37

غرفه استان کرمان

44

غرفه استان یزد

مطبوعات

51

مطبوعات

مطبوعات

مطبوعات

مطبوعات

مطبوعات

سالار عقیلی، خواننده

مطبوعات

مطبوعات

فرتورها از همایون مهرزاد است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30