لوگو امرداد

‏آفرینگان‌خوانی آیین گهنبار چهره ایاثرم‌گاه در کرج

انجمن زرتشتیان کرج همازور با آیین واج‌یشت، آفرینگان‌خوانی آیین گهنبار چهره ایاثرم‌گاه، جشن پاسداشت آفرینش گیاهان به روش دورواج برگزار کرد.

سپیده‌دم اشتادروز و مهرماه برابر با 20 مهرماه ۱۴۰۰ خورشیدی ساعت ۵:۳۰ بامداد موبد گودرز ماونداد در آغاز، همازور با آیین واج‌یشت، در خانه خود با سرایش درون گهنبار به پیشواز گهنبار چَهره میدیوشهم‌گاه رفته و پس از برآمدن آفتاب، ساعت 6:30 بامداد گهنبار ایاثرم‌گاه، چهارمین چَهره گهنبار را با نو کردن کشتی آغاز کرد و با خواندن اوستای بایسته آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار را به‌جا آورد. با پایداری بیماری کووید-۱۹ گردهمایی آیینی گهنبار امکان‌پذیر نشد. همکیشان با اوستاخوانی در این هنگام، دورواج هم‌بهره‌ی میزد مینوی ‌شدند.

آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود.
گهنبار چهره‌ی ایاثرم‌گاه، گام چهارم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری گیاهان و رستنی‌ها است. گهنبار ایاثرم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیستم مهرماه آغاز شده و در بیست‌و‌چهارم مهرماه به پایان می‌رسد.

1 14

موبد گودرز ماوندی، سرایش درون گهنبار و به پیشواز رفتن گهنبار چَهره ایاثرم‌گاه در سپیده‌دم روز اشتاد ایزد و مهرماه

2 14برگزاری آیین گهنبار چهره ایاثرم‌گاه (جشن پاسداشت آفرینش گیاهان) در بامداد روز اشتاد ایزد و مهرماه

3 13

4 15

5 15

فرتور از انجمن زرتشتیان کرج است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09