لوگو امرداد

کشف سنگ گور نقش‌دار دوره‌ی اشکانی در مرسین‌چال

mersinدر پیِ کاوش‌های نجات‌بخشی گورستان مرسین‌چال، نخستین سنگ‌گور نقش‌دار (منقوش)، بازمانده از دوره‌ی اشکانی یافته و به موزه‌ی باستان‌شناسی استان سمنان تحویل داده شد.

به گزارش ایلنا، عطا حسن‌پور، سرپرست گروه باستان‌شناسی در این‌باره گفت: کاوش‌های نجات‌بخشی گورستان مرسین‌چال در حوزه‌ی آبگیر سد فینسک در دو مرحله انجام گرفت.

این باستان‌شناس گورستان مرسین چال را محوطه‌ای از دوره‌ی اشکانی با گورهای پرشمار خواند که سومین فصل کاوش خود را در مهرماه ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته است.

حسن‌پور با اشاره به اینکه در کاوش‌های صورت گرفته در فصل سوم و در دو فاز، ۶۸ گور از نوع گورهای چاله‌ای در این محوطه کشف شد تصریح کرد: گورسپاری در این گورها به صورت طاق‌باز با جهت شرقی‌-غربی انجام گرفته است.

او افزود: گورهای گورستان مرسین‌چال دارای آثار پرشماری از دوره‌ی اشکانی است که به عنوان گور نهاده برای جهان پس از مرگ در کنار مردگان قرار می‌گرفتند.

سرپرست گروه باستان‌شناسی کاوش‌های نجات‌بخشی گورستان مرسین چال از جمله مهمترین یافته‌های کمیاب در کاوش‌های باستان‌شناسی دوران تاریخی در ایران را کشف یک سنگ گور نقش‌دارمنقوش در گورستان مرسین چال دانست که در گور شماره‌ی ۳۹ به دست آمده است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه این گورنگاره به صورت عمودی بر بالای سر درگذشته جای دارد یادآوری کرد: بلندای سنگ‌گور ۵۲ سانتی‌متر، عرض آن ۳۸ و ضخامت آن ۷ سانتی‌متر است.

حسن‌پور گفت: بر روی این سنگ گور نقش یک اسب و سوارکار ایستاده در مقابل درختی ترسیم و به شیوه‌ی کوبشی یا کنده با ژرفای کم بر روی سنگی صاف از جنس سنگ آهک نقش شده است.

سرپرست گروه باستان‌شناسی کاوش‌های نجات‌بخشی گورستان مرسین چال با اشاره به اینکه تاکنون نمونه این سنگ گور نقش‌داراز دوره اشکانی در ایران گزارش نشده یادآور شد: این سنگ گور به شماره ۱۵۶ ثبت و تحویل موزه‌ی باستان‌شناسی استان سمنان شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30