لوگو امرداد

بالاترین نشان ملی فرانسه به نویسنده‌ی ایرانی پیشکش شد

shafigh2بالاترین نشان هنر و ادبیات فرانسه چهارشنبه، دوم فرودین ماه ۹۶، در ساختمان شورای عالی برابری جنسیتی به شهلا شفیق، نویسنده و پژوهشگر ایرانی ساکن پاریس، پیشکش شد.
این جامعه‌شناس و کنشگر برابری جنسیتی به شوند(:دلیل) فعالیت‌های پیگیر و مفید در زمینه‌ی برابری جنسیتی این نشان را دریافت کرده است.

شهلا شفیق تا کنون نوشته‌های بسیاری در حوزه زنان خاورمیانه وضعیت مهاجران در فرانسه منتشر کرده، از کتاب‌های منتشر شده این نویسنده‌ی کوشا مدنی می‌توان به «از آنجا و از اینجا» و «زنان زیر حجاب» اشاره کرد.
نشان شوالیه برای نخستین بار نیم سده پیش توسط جنرال شارل دوگل نام‌گذاری شد. این نشان به تمام نظامیان و شهروندان غیرنظامی که لیاقتی نشان می‌دادند پیشکش می‌شد.
تاکنون افزون بر محمدرضا شجریان و کامبیز درم‌بخش هنرمندانی مانند اصغر فرهادی، محمود حسابی (بنیان‌گذار فیزیک و مهندسی نوین در ایران)، عباس کیارستمی، محمدعلی سپانلو، ژاله آموزگار، لیلا حاتمی و لیلی گلستان این نشان را دریافت کرده‌اند.
دو سال پیش نوازنده‌ی نام‌آشنای  تار و سه تار «حسین علیزاده» از دریافت «شوالیه هنر و ادبیات فرانسه» انصراف داد.
این نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران در نامه‌ای سرگشاده به سفیر فرانسه در ایران نوشت:
«به احترام مردم ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده و تا آخر عمر به آن پیشوند و یا پسوندی نخواهم افزود.»
نشان «شوالیه هنر و ادبیات فرانسه» یکی از عالی‌ترین‌ نشان‌های ملی لیاقت در فرانسه است که سالانه به افراد بسیاری پیشکش ی‌شود.
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27