لوگو امرداد
در نشست شانزدهم میراث ناملموس یونسکو بررسی می‌شود:

پرونده‌ی خوشنویسی ایرانی، در رقابتی سخت با ترکیه و کشورهای عربی

nastalighپرونده خوشنویسی ایران در شانزدهمین نشست کمیته‌ی جهانی میراث ناملموس در رقابت با ترکیه و چند کشورعربی بررسی می‌شود.

شانزدهمین نشست کمیته‌ی بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، به‌گونه‌ی آنلاین از ۱۳ دسامبر آغاز شد و  تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۲ تا ۲۷ آذر 1400 خورشیدی) ادامه دارد. در این دور از نشست پرونده خوشنویسی ایران درحالی‌که کشورهای عربی و ترکیه نیز پرونده‌هایی با موضوع خوش‌نویسی ارائه کرده‌اند، به بررسی و رای گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین دوره‌ی نشست کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو امسال به‌گونه‌ی آنلاین میزبان صدها شرکت‌کننده از  نمایندگان کشورها، سازمان‌های غیردولتی و موسسات فرهنگی از نقاط گوناگون جهان است.

قرار است در این نشست، فهرستی از ۴۸ اثر ناملموس برای ثبت در فهرست میراث جهانی بشری یونسکو مورد بررسی قرار گیرند. همچنین ۶ میراث ناملموس نیز برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ملموس نیازمند حفاظت فوری مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

ایران نیز پرونده‌ی میراث ناملموس خود با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» را امسال در میان پرونده‌های مورد بررسی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو دارد. نکته‌ی درخور توجه این است که ۱۵ کشور عربی در یک اقدام مشترک پرونده «دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی» و کشور ترکیه نیز به صورت مجرا پرونده «هنر سنتی خوشنویسی اسلامی» را امسال برای ثبت در فهرست میرث ناملموس جهانی ارایه کرده‌اند.

کشورهای بحرین، بلژیک، بولیوی، بلغارستان، کارمون، کونگو، دانمارک، جیبوتی، اکوادور، استونی، اتیوپی، فنلاند، هند، اندونزی، عراق، ایتالیا، کنیا، قرقیزستان، ماداگاسکار، مالزی، مالی، موریتانی، مغولستان، میانمار، هند، نیجریه، فلسطین، پاناما، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتغال، عربستان سعودی، سنگال، سریلانکا، سودان، سوریه، تاجیکستان، تایلند، ترکمستان، اوکراین،  ازبکستان، ونزوئلا و ویتنام دیگر کشورهایی هستند که امسال پرونده‌هایی را برای ثبت در فهرست جهانی میراث ناملموس معرفی کرده‌اند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06