لوگو امرداد
به فراخور روزهای 25 آذرماه، دوم، نهم و هفدهم دی‌ماه خورشیدی

نماوای نیایش اورمزدیشت به خجستگی جشن‌های چهارگانه دیگان

dey1400جشن‌های چهارگانه‌ی «دیگان»، سپندینه ستایش دادار اورمزد، بر مردمان پاک نهاد، نیک‌اندیش، نیک‌گفتار، نیک‌کردار و فرهنگ‌دوست و راستی‌گستر ایران و جهان خجسته باد.

دی یا دتوشو به چم (:معنی) دادار و آفریدگار در نام‌های اوستایی همتای اهورامزدا (خداوند) آمده است. در ایران باستان این روز را ارج می‌نهادند و آن را «دی دادار جشن» نیز می‌گفتند. براین پایه در گاهشماری اوستایی روزهای اورمزد، دی به‌آذر، دی به‌مهر و دی به‌دین، چهار روز با نام خداوند آمده است را از ماه دتوشو، (دی) جشن می‌گرفتند. اورمزد روز و دی ماه در گاهشمار زرتشتی برابر با 25 آذرماه خورشیدی، نخستین جشن دیگان است. سه دیگان دیگر که با نام دی (آفریدگار) آمده، برابر با دوم، 9 و 17 دی‌ماه، در سالنمای رسمی کشور در پیش است. نخستین جشن دیگان، اورمزد و دی‌ماه، خرم روز نام داشته است.

بدین باورند با روان و به جان       که ایران بهاری است ندارد خزان

اشوزرتشت، جهان را شادی‌بخش، خرمی‌بخش و دوست‌داشتنی می‌خواند و به ما می‌نمایاند که هستیِ گیتی، پیوندی ناگسستنی با شادمانی دارد. بر این پایه، نیاکان ما به تن و روان و گیتی و مینو نگاهی ترازمند و میانه‌رو داشته و کار و کوشش را با جشن و شادی همراه می‌کرده‌اند. یکی از پایه‌های دین زرتشت، نیک‌اندیشی است و برای آراستگی آدمی به آن، باید تن و روانی درست داشت و این نمی‌شود مگر با برگزیدن شیوه‌ی زندگی درست؛ زندگی‌ای که کارِ به هنگام، شادی ِبه هنگام و پرستشِ به هنگام از اجزای ناگسستنی آن است.

جشن‌های چهارگانه دیگان خجسته باد. سالنمای راستی، نخستین ناشر سالنمای زرتشتیان ایران، فرخنده جشن دیگان ۳۷۵۹ زرتشتی و پاسداشت بلندترین شب سال جشن «شب چله»، را به ایرانیان و جهانیان شادباش می‌گوید. در شادروز دیگان، نماوای نیایش «اورمزدیشت» با آوای موبد خدامراد گنجی از شاه‌ورهرام ایزد خرمشاه یزد آرام دل‌ها باد. با ستایش به درگاه اهورامزدا، بشود تندرستی و شادمانی به جهان وجهانیان بازگردد. تن‌تان تندرست، خردتان دانا و پویا، روزگار به کام.

9AZAR

سالنمای راستی: دورواج ۸۸۹۳۸۸۱۲-۰۲۱ پیام‌گیر ۸۸۷۳۱۹۴۹-۰۲۱

سالنمای راستی: دورواج ۸۸۹۳۸۸۱۲-۰۲۱ پیام‌گیر ۸۸۷۳۱۹۴۹-۰۲۱

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. شب چله و جشن های دیگان گرامی و فرخنده باد ?? . بابت نماوای خوب و زیبا سپاسگزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06