لوگو امرداد
در امرداد 451 چاپ شده است:

می‌خواهم پیکره‌ی داریوش بزرگ را بسازم

p03زمانی که پای سخن‌های پژمان ابراهیمی، هنرمند سنگ‌تراش، نشستیم، به ما گفت: «برای انجام کارهای بزرگ باید عشق درون آدمی بجوشد. همین دل‌بستگی عاشقانه به کار و آفرینش هنری را در او دیدیم و شناختیم. ابراهیمی 29 ساله و زاده‌ی استان فارس است. هنگامی که از او درباره‌ی تاثیر زادگاهش بر هنر او پرسیدیم، گفت: «از کودکی تخت‌جمشید می‌رفتم و به حرف‌های راهنما که گوش می‌کردم کنجکاوی‌ام برانگیخته می‌شد. دلم می‌خواست نقش‌هایی مانند نگاره‌های تخت‌جمشید بسازم. به یاد دارم فروهر کوچکی در خانه داشتیم. حسی درونی سبب شد برای نخستین‌بار با ابزارهایی که در خانه بود، فروهر کوچکی از گچ بتراشم. با چاقوی آشپزخانه نقش فروهر را زدم. دوستانم دیدند و تشویقم کردند».
با این همه، پانزده سال زمان می‌خواست تا ابراهیمی هنر خودآموخته‌اش را به جایی برساند که در خود توان آفرینش کارهای سنگین‌تر را بیابد. این بار نیز الهام‌بخش او نقش‌برجسته‌های باستانی پارسه بود: «با یکی از دوستانم به ارگ پارسه رفته بودیم. نقش‌ها را دیدم و به دوستم گفتم: من یک روزی کار سنگ‌تراشی خواهم کرد. فردایش دنبال پیدا کردن سنگ رفتم. در حالی که از سنگ‌تراشی هیچ چیز نمی‌دانستم. حتا نمی‌دانستم از کجا سنگ تهیه کنم. تا اینکه رضا پارسا را پیدا کردم که در سنگ‌تراشی مرودشت کار می‌کرد. او راهنمایی‌ام کرد و نام ابزارهایی را نوشت که باید از شیراز فراهم می‌کردم. تا آن زمان نام هیچ‌کدام از ابزارها را هم نشنیده بودم. گشتم و ابزارهایی را که آقای پارسا نوشته بود، پیدا کردم. فروشنده پرسید: استادت کیست؟ گفتم: استاد ندارم. تعجب کرد. گفت: بدون استاد که نمی‌شود کار کرد. می‌خواهی به استاد سنگ‌تراش معرفی‌ات کنم آموزش ببینی؟ گفتم: نه، خودم یاد می‌گیرم!».

اراده‌ی ابراهیمی بیش از آن بود که از دشواری کار بهراسد. سرانجام نخستین کارهای جدی‌اش را همانند سرستون‌های کاخ تخت‌جمشید می‌سازد. زمان می‌گذرد تا اینکه روزی دیگر ابراهیمی به ارگ پارسه می‌رود و سنگ‌نگاره‌هایی را می‌بیند که خسروانی‌پور، یکی از استادان سنگ‌تراشی، در سال 1395 کار کرده بود. با دیدن کارهای این استاد، حس می‌کند که انگیزه‌ای افزون‌تر پیدا کرده است تا کار سنگ‌تراشی را به همان‌سان ادامه دهد که خسروانی‌پور نقش زده بود.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌است با‌عنوان «می‌خواهم پیکره‌ی داریوش بزرگ را بسازم» به قلم سپینود جم در گفت‌و‌گو با پژمان ابراهیمی که در تازه‌ترین‌ شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی‌ سوم (مردم) شماره 451 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 451  از ‌‌دوشنبه، 11 بهمن‌ماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 451

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. آفرین و دستملَرزاد بر این جوان شایسته . خدا پشت و پناهت باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06