لوگو امرداد
النا پانایوتووا، کارگردان بلغارستانی نمایش «داستان زال»

هزارمین سال سرایش شاهنامه توجه ما را به فردوسی جلب کرد

zalالنا پانایوتووا، کارگردان بلغارستانی نمایش «داستان زال» می‌گوید: با توجه به آن‌چه در مورد زندگی، اثر بزرگ و مرگ فردوسی خواند، متوجه شد «شاهنامه» بود که توانست زبان فارسی را حفظ کند و اگر «شاهنامه» نبود شاید زبان فارسی از بین می‌رفت.

«داستان زال» نام نمایشی است که براساس «شاهنامه» فردوسی کارگردانی النا پانایوتووا از کشور بلغارستان در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت.

النا پانایوتووا درباره زمینه آشنایی‌اش با فردوسی و «شاهنامه» گفت: «می‌دانیم که «شاهنامه»، ادبیاتی شاخص و جذاب برای انسان‌ها دارد. من ابتدا آشنایی زیادی با فردوسی نداشتم اما به مرور چیزهایی در مورد زندگی، اثر بزرگش و مرگش خواندم و متوجه شدم «شاهنامه» بود که توانست زبان فارسی را حفظ کند و اگر «شاهنامه» نبود شاید زبان فارسی از بین می‌رفت.

وی افزود: شاهنامه زبانی بسیار زیبا دارد و داستان‌های فوق‌العاده زیبایی از طریق آن نوشته شده است که هنوز هم بعد از هزاران سال به گوش مخاطب جذاب می‌آید و این حقیقت که ما عاشق هنرمندی از فرهنگی دیگر؛ فردوسی، شدیم به احساس معاصربودنی است که اثرش به ما می‌دهد.

این کارگردان بلغارستانی ادامه داد: من 30 است که به عنوان کارگردان تئاتر کار می‌کنم و این شغلم است. من نمایشنامه‌هایی کلاسیک از آثار غربی را روی صحنه برده‌ام، اما همواره به تئاتر شرق و ایده‌های آن علاقه‌مند بودم. همان‌طور که می‌دانید یونسکو سال 2010 را به عنوان پایان هزارمین سال سرایش شاهنامه اعلام کرد و همین توجه ما را به «شاهنامه» جلب کرد و باعث شد به این نتیجه برسیم می‌توانیم روی آن کار کنیم و این‌گونه شد که اکنون در کنار شما هستیم.

پانایوتووا در پاسخ به این پرسش که این نمایش پیش‌تر در بلغارستان اجرا شده است یا خیر، گفت: بله، 21 ژوئن سال 2021 (31 خرداد 1400) افتتاحیه این نمایش در صوفیا، پایتخت بلغارستان انجام شد.

او در مورد چگونگی آشنایی‌اش با جشنواره تئاتر فجر هم گفت: من کارگردان هستم و می‌دانم که چه جشنواره‌هایی در دنیا برگزار می‌شود اما در مورد جشنواره تئاتر فجر مشخصا از طریق رایزن فرهنگی سفارت ایران در بلغارستان نیز اطلاع پیدا کردم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه 1400، به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09