لوگو امرداد
در امرداد 451 آمده است:

در جست‌وجوی نیاکان کردها

p06نخستین‌باری که از واژه‌ی کرد در تاریخ یاد شده است، به نامه‌ی اردوان پنجم به اردشیر بابکان بازمی‌گردد و در آن اردوان، اردشیر را کرد خوانده است. همان‌گونه که می‌دانیم، این کرد به مفهوم چادرنشین بوده و همین مفهوم است که در آینده به همه‌ی چادرنشینان بازگفته می‌شد، آنچنان که عرب‌های چادرنشین عراق کنونی را «اکراد سورستان» می‌خواندند. ابن‌رسته می‌نویسد که لُمباردها (مردمانی در اروپا)، مانند کردها در چادر می‌زیند. برای سده‌ها کمابیش همه‌ی مردمانی که در پهنه‌ی ایران زندگی چادرنشینی داشتند را کرد خوانده‌اند، برای نمونه لرها را هم کرد خوانده‌اند و همین هم امروزه باعث بحث‌هایی شده که می‌کوشد لرها را وابسته به کردها بخواند.

می‌توان انگاشت که داستان پدیدآمدن کردها در شاهنامه هم، نه درباره‌ی کردهای کنونی، که چادرنشینان بوده‌باشد. ولی در دوره‌ی مدرن، که دانش زبان‌شناسی گسترش یافت، کوشیده شد تا دسته‌بندی مردمان برپایه‌ی وابستگی زبانی بازپرداخته شود و بدین‌سان به جز در انگشت‌شمار جاهایی، به‌اربستن واژه‌ی کُرد، تنها به مردمانی که به یکی از زبان‌های کردی سخن می‌گویند، محدود شده است. البته باز هم این دسته‌بندی دقیق نیست، چنان‌که می‌دانیم مردمان زازا به زبانی که به زبان دیلمی نزدیک است سخن می‌گویند، ولی کرد خوانده می‌شوند. پس مفهوم کنونی کرد، اشاره به مردمانی با زبان‌ها و فرهنگ کمابیش نزدیک به هم دارد.

ولی در بررسی خاستگاه تاریخی کردها، یک دشواری هم در میان است. آن هم این است که در دوره‌ی مدرن، هویت کردی یک جنبه‌ی سیاسی پیدا کرد. بخش بزرگ‌تر سرزمین‌هایی که کردان در آن می‌زیستند در امپراتوری عثمانی جای گرفته بود و با ازهم‌پاشیدن این امپراتوری، کردها در جایگاه مردمانی ایرانی‌تبار با فرهنگی نزدیک به هم و متمایز از دیگر مردمان این امپراتوری، اهمیت پیدا کردند. آن‌زمان هم ایده‌ی دولت برپایه‌ی ملیت، ایده‌ی پرهواخواهی بود. بسیاری از کشورهای تازه یا مردمانی که آرزوی داشتن کشوری ویژه‌ی خود را داشتند، به دنبال پیونددادن خود با تمدن‌های باستانی افتادند. آشوری‌ها خود را به آشور باستان چسباندند. ترکیه‌ای‌ها و عراقی‌ها هر کدام زمانی سومر را از آن خود دانستند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «در جست‌وجوی نیاکان کردها »، به قلم  اردلان کوزه‌گر، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی‌ ششم (تاریخ و باستان‌شناسی) شماره 451 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 451 از ‌‌دوشنبه، 11 بهمن‌ماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 451

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06