لوگو امرداد
در امرداد 482 بخوانید:

نوروز خریدار دست‌سازهای ایرانی باشیم

p08 1نوروز امسال نیز مانند بسیاری از سال‌های دیگر، چه‌بسا راهی سفرهای گردشی و دیدن شهرها و جاهای گوناگون سرزمین پهناورمان می‌شویم. این سفرها همراه با یادبودهای شیرین و دیدوبازدیدهای به‌یادماندنی است و نیرو و جانی تازه‌گرفتن برای آغاز سالی دیگر. اما گاه برخی از ما از یاد می‌بریم که سفرهای نوروزی، می‌تواند سرآغاز نگاهی دوباره به داشته‌های بسیار سرزمین‌مان نیز باشد که در گذر از زندگی سنتی به زندگی نیمه‌مدرن‌، از یاد رفته‌ یا کم‌رنگ شده‌اند. در این سفرهاست که درمی‌یابیم تا چه اندازه میان ما و دیگر تبارهای ایرانی این سرزمین کهن، آیین‌های یکسان اما اندکی دگرگون‌شده، یک‌دلی و هم‌بستگی‌های کهن تاریخی و فرهنگی هست. نوروز یادآور پیوندهای ناگسستنی میان تبارهای ایرانی و مردمان سرزمین ماست.
آنچه که در سفرهای نوروزی باید به یاد داشته باشیم، پشتیبانی از هنرهای دست‌ساز در جای‌جای کشورمان است. چه خوب است راهی هر شهر و روستایی که می‌شویم با خرید صنایع دستی بومی، هم پای‌بندی‌مان به نگهداری از داشته‌های فرهنگی و هنری ایرانمان را نشان دهیم و هم با خرید آن صنایع، به رونق‌گرفتن دوباره‌ی صنایع دستی ایران یاری برسانیم.

ایران، سرزمینی سرشار از هنرهای کم‌مانند
خوشبختانه سرزمین نیاکانی ما، از انگشت‌شمار کشورهایی است که توانایی شگفت‌آوری در تولید صنایع دستی و هنری دارد. شمار هنرورزان صنایع دستی ما بسیار است. آن‌ها توانایی تولید سه ‌هزار صنعت دستی گوناگون را دارند. از این دید، به‌راستی در جهان کم‌مانند هستیم.
در هر شهری که گام بگذاریم، نخستین چیزی که نگاه ما را می‌رباید، دست‌سازهای مردم آن شهر است که پیوند‌هایی ژرف با پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی ایران دارند. اگر راهی آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل شویم، از دیدن فرش‌ها و گلیم‌های درخشان و سفال و سرامیک آن دیار نگاه‌مان سیراب خواهد شد. اگر اصفهان خواستگاه (:مقصد) سفر نورزوی‌مان باشد، جهانی از میناکاری، منبت‌کاری، نگارگری، قلمدان‌سازی و صدها صنایع دستی هوش‌رُبای دیگر است که شیفته‌مان می‌سازد. در کرمان قالیچه‌های افشاری، گلیم‌پیچ و مس‌کاری‌ را خواهیم دید که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید. سیستان‌وبلوچستان جایی دل‌پذیر برای هنر سوزن‌دوزی است. فارس گلیم، گبه و جاجیم‌بافی‌ای دارد که هر نگاهی را به خود می‌کِشد و آیینه‌کاری و قلم‌زنی هنرمندانش کم‌مانند است.

آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «نوروز خریدار دست‌سازهای ایرانی باشیم»، به خامه‌ی بامداد رستگار، که در واپسین شماره امرداد در سال 1402، آمده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره‌ی 482 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 482، از ‌‌چهارشنبه، 23 اسفند‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرارگرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  482 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 482 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-11