لوگو امرداد
در امرداد 483 بخوانید:

بنیادها و موسسه‌های فرهنگی؛ نگاهبانان میراث دیرپای ایران

p02در نبودِ بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و آیین‌های ملی به شوند کم‌کاری ارگان‌های دولتی، بنیادها و موسسه‌های مردم‌نهاد بار نگاهبانی از فرهنگ ایران را به‌ دوش کشیده‌اند. این خویشکاری را در همه‌جای ایران می‌توان دید؛ رفتاری خودجوش که از بایستگی نگاه‌داشت فرهنگ دیرینه‌ی ایران سرچشمه می‌گیرد. بنیاد فردوسی، بنیاد فرهود، بنیاد بزرگمهر حکیم، شب‌های بخارا، بنیاد شاهنامه شاخه‌ی توس، موسسه‌ی راد، موسسه‌ی سرو سایه‌فکن، باشگاه شاهنامه‌پژوهان، انجمن فرهنگی افراز، خردسرای فردوسی، موسسه‌ی پالیز فرهنگ و فرزانگی، انجمن تاریانای خوزستان، انجمن ایرانشناسی ایران، پویش ملی حامیان خلیج تا ابد فارس، کانون اردستان‌پژوهی کاوه و… شمار اندکی از گروه‌های فرهنگی مستقلی هستند که برخی از آن‌ها در کنار کوشش‌های علمی، به برپایی نشست‌های فرهنگی و برگزاری پُرشور آیین‌ها و جشن‌های ملی برای شناخت ژرف‌تر فرهنگ ایران می‌پردازند.

برشمردن کارها و کوشش‌های فرهنگی برخی از این بنیادها، ما را با ارزش‌ آن‌ها در خویشکاری ملی‌ای که برای خود می‌شناسند، بیش‌تر آشنا می‌کند.

«بنیاد فرهود»، کوشش‌های پیوسته‌ی پدر ژنتیک ایران
«بنیاد فرهود» کار خود را از سال 1354 خورشیدی، آغاز کرد و در سال 1395 به ثبت رسمی رسید و تاکنون با کار‌های فرهنگی درخور ستایش، به خویشکاری‌اش در زمینه‌ی شناخت افزون‌تر فرهنگ ایران ادامه داده است. بنیاد‌گذار این بنیاد، پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران، است. جایگاه والای پروفسور فرهود در دانش پزشکی، شناخته‌تر از آن است که نیاز به یادآوری دوباره داشته باشد.

آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «بنیادها و موسسه‌های فرهنگی؛ نگاهبانان میراث دیرپای ایران»، به خامه‌ی نگار جمشیدنژاد، که در نخستین شماره امرداد در سال 1403، آمده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 483 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 483 از ‌‌چهارشنبه 29 فروردین‌ماه 1403 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  483 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 483 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12