لوگو امرداد
به فراخور پیروز و فرخ روز خورداد امشاسپند؛ ششم فروردین‌ماه

نماهنگ شادباش زادروز اشو زرتشت؛ پیامبر زرتشتیان و ایران‌باستان

روز خورداد امشاسپند از ماه فروردین در گاهشمار اوستایی برابر با ششم فروردین‌ماه، زادروز بزرگ پیامبر ایرانی، اشو زرتشت سپنتمان، پیام‌آور اهورایی است. روزی است که اشوزرتشت، پیروانش را فراخواند تا با خردورزی، نیک بیندیشند، جز نیک نگویند و به کردار نیک بکوشند.

به روز و روزگاری خوش، به هنگام بهاری خوش، که گوش آسمان پر بود از بانگ هزاری خوش پدید آمد به گردون گوهری برتر رهایی‌بخش و نیک‌اختر، سپنتا آرمانی بخردی‌پرور، ورا زرتشت نامیدند زرین اختر تابان همان اندیشه‌ورز راستی گستر همان یکتایی مزدا اهورا را پیام‌آور

پیروان آیین مزدیسنا (زرتشتیان) بر این باورند که اشو زرتشت، پیامبر بزرگ ایرانی در روز ششم فروردین (خورداد امشاسپند) زاده شده و در چنین روزی سپند با خداوند به رازونیاز پرداخته و به پیامبری برگزیده شده است. از این‌رو این روز نزد ایرانیان بسیار سپند شمرده می‌شده به گونه‌ای که این روز را «نوروز بزرگ» یا جشن بزرگ «هفدرو» می‌خواندند. این جشن، روزی‌ست که هفتاد و دو رویداد مهم در آن رخ داده است. زادروز اشو زرتشت و سالروز به پیامبری رسیدن او و سالروز دین‌آوری گشتاسب، شهریار آن روزگار ایران‌زمین، سه رخداد از هفتادودو مهم است.
ششم فروردین‌ماه زادروز اشو زرتشت پیام‌آور ایرانی، در سالنمای کشور سال ۱۴۰۱ با عنوان «زادروز زرتشت پیامبر» نوشته شد. افزودن این مناسبت مهم به سالنمای رسمی کشور را شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۹۸ تصویب کرد. برای ثبت مناسبت زادروز در سالنمای ایران سال ۱۴۰۰، واژه‌ی «ولادت» پیش از نام اشو زرتشت گذاشته شد و همچنین نام اشو زرتشت بدون هرگونه پیشوند یا پسوند به کار رفت. از سده‌ی نو این مناسبت خجسته با عبارت «زادروز زرتشت پیامبر» در سالنماهای ایران نقش بست.

«بیاییم از کسانی شویم که این زندگانی را تازه می‌گردانند و جهان را نو می‌سازند». اهنودگات یسن 30 بند 10

جشن زادروز و سالروز پیامبری اشو زرتشت، نخستین پیامبر یکتاپرستی و خردگرای فرخنده باد. جشن هفدرو و نوروز بزرگ بر همه ایرانیان و راستی‌جویان جهان شاد و پیروز باد. سالنمای راستی، نخستین ناشر سالنمای زرتشتیان ایران، در شادروز خورداد امشاسپند و فروردین‌ماه سال 3760 زرتشتی، جشن زادروز اشو زرتشت مهراسپنتمان، نماهنگ شادی را پیشکش می‌کند. با امید به پیروزی نیکی بر بدی با همازوری همه‌ی نیکان و بخردان. نیکی را برمی‌گزینیم و در زندگی خود نهادینه می‌کنیم. اندیشه و باور اشو زرتشت برپایه‌ی راستی و نیک‌اندیشی است.

ششم فروردین، برابر با روز خورداد از ماه فروردین در زمان فرمانروایی لهراسب، اشوزرتشت در خانه پدرش پوروشسب، کنار رود درجی که به دریای چی‌چست می‌ریخت، از مادرش دغدو زاده شد و چون نام خاندان پدرش اسپنتمان بود او را زرتشت اسپنتمان نام نهادند. در همین روز در زمان پادشاهی شاه گشتاسب، در سن 30 سالگی از سوی اهورامزدا (خداوند) به پیامبری برگزیده شد. فرزندان اشوزرتشت سه پسر به نام‌های ایسدواستر، اروتدنر و خورشیدچهر و سه دختر به نام‌های تریتی، فرین(فرنی) و پورچیستا هستند. پیشوند «اَشو» به چم (:معنا) سپند و پاک است.

در بینش اَشو زرتشت، اهورامزدا خدای یکتا و یگانه‌ای هستی‌بخش، دانا سراسر نیکی و دادگر، با خردی که به انسان بخشیده جایگاه ارزشمندی به او پیشکش کرده است. هر انسان در جهان می‌تواند با خودشناسی، فرَوَهَر خویش را دریابد و خدا را در وجود خود دریابد و با برگزیدن اندیشه‌های «سپنتُ‌مَن» با او هماهنگ شده و یکی شود.

31 9
سالنمای راستی: دورواج ۸۸۹۳۸۸۱۲-۰۲۱ پیام‌گیر ۸۸۷۳۱۹۴۹-۰۲۱
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود برزرتشت بزرگ پیام اور راستی وخرد..درود بر ایران اریایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30