لوگو امرداد

هشدار برای تخت‌جمشید با انتشار عکسی قدیمی

takhtejamshidپایگاه میراث جهانی تخت‌جمشیدـ پرسپولیس با انتشار عکسی قدیمی از این یادمان باستانی، نسبت به خشک‌سالی و بی‌آبی در کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، این عکس به بهانه‌ی سیزدهم فروردین‌ماه و روز طبیعت در صفحه رسمی اینستاگرام پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشیدـ پرسپولیس با توضیح «سیزده بدر در دهه شصت کنار آثار تاریخی تخت‌جمشید» منتشر شده و این هشدار داده شده است که «فاجعه‌ی خشکسالی و بی‌آبی کشور را بیش از پیش جدی بگیریم.»

بیشتر از یک دهه است درباره‌ی خشکسالی و پدیده فرونشست و فروچاله در محدوده میراث جهانی تخت جمشیدـ پرسپولیس هشدار داده شده است. افزون‌‌بر این، حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌‌جمشید، با بحرانی شدن فرونشست‌ها در استان فارس، این نکته را یادآور شده که در کنار خشکسالی، مدیریت نشدن منابع آبی و حفر چاه‌های غیرمجاز در جاهای گوناگون به‌ویژه در دشت مرودشت و محدوده‌ی سایت تخت‌جمشید و نقش رستم، از عوامل مهمِ موثر بر رخ‌دادن پدیده‌ی فرونشست بوده است.

سال ۱۳۹۵ سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به استاندار وقت فارس، درباره‌ی ۱۶ هزار حلقه چاه در مرودشت که ۵۰ درصد آن‌ها غیرقانونی ایجاد شده بود، هشدار داد و خواستار توقف حفر چاه‌های کشاورزی شد. از آن پس، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل آب منطقه‌ای فارس، صدور مجوز حفر چاه در مرودشت را متوقف کردند. با این وجود، در گزارش‌های پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اشاره شده که شماری از چاه‌ها پس از دستور توقف، پروانه (:مجوز) حفاری گرفته‌اند.

در سال ۱۳۹۷، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید نیز نسبت به کاشت «شلتوک» (برنج) با وجود خشکسالی در دشت مرودشت و در محدوده‌ی پرسپولیس معترض شده و گفته علایمی از وجود تَرَک در «نقش رستم» و محدوده‌هایی از زمین‌های تخت‌جمشید در سطح زمین دیده شده است.

سال ۹۸ مدیر آبفای استان فارس گفته بود: برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی موجب شده استان فارس با بحران فرونشست‌ زمین روبه‌رو شود و این بحران به اندازه‌ای است که این استان را در رده‌‌ی نخست فرونشست زمین در جهان قرار داده است. به‌گونه‌ای که استاندارد فرونشست در سال چهار میلی‌متر است، اما در استان فارس میزان فرونشست سالانه میانگین میان شش تا هشت سانتی‌متر گزارش شده است.

takhtejamshid1

واپسین پژوهش‌ها روی پدیده‌ی فرونشست در استان فارس نیز نشان می‌دهد فرونشست مرودشت مجموعه تاریخی «نقش رستم» را تحت تاثیر قرار داده و تا ۳۰۰ متری سازه «تخت‌جمشید» ادامه پیدا کرده است. دانشگاه شیراز هشدار داده در صورتی که جلو این روند گرفته نشود، در گستره‌ی تخت‌جمشید فروچاله رخ خواهد داد.

عزت‌الله رئیسی‌اردکانی، استاد گروه آب‌شناسی دانشگاه شیراز که در زمینه‌ی آب و فرونشست در استان فارس پژوهش‌هایی داشته است، تابستان سال ۱۴۰۰ در یک گفت‌و‌گو یادآور شده بود: در این پژوهش‌ها متوجه شکافی به درازای ۳۰۰ متر و عرض یک متر و به ژرفای ۱۰۰ متر شدیم که در «نقش رستم»  نزدیک‌به ۳۰ سانتی‌متر افت را نشان می‌دهد و از این‌رو است که وضعیت تخت جمشید نگران‌کننده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود و هزار درود بر شما خوبان که ایرانیان واقعی هستید و پاسدار همه ارزشهای این مرز و بومید امیدوارم که روز به روز جمعیت زرتشتیان عزیز کشورمان روند افزایشی داشته باشه سال نو ایرانی بر شما مبارک، اما در مورد اخبار خرابکاری هایی که در چند آثار تاریخی نوشته بودید نظر من اینه که این قبیل خرابکاری نه برای جستجوی واحی گنج بلکه از روی عمد میباشد چرا بسیاری از گروه های (مرتجع تندرو) درون حاکمیت چشم دیدن تاریخ و تمدن ایران و گوش شنیدن نام ایران رو ندارند. من به نوع خودم قدردان تلاشهای شما در جهت آگاه سازی همگان از اخبار ایران زمین هستم و آرزومند سلامتی تان را دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30