لوگو امرداد

گودبرداری خط لوله گاز در زابل، به یافته‌هایی همزمان با دوره‌ی سوم شهرسوخته انجامید

zabolکاوش نجات‌بخشی تپه گردی در مسیر خط انتقال گاز دشتک-زابل به کشف برجای‌مانده‌های (:بقایای) صنعت فلزگری و یافته‌هایی از یک کارگاه ساخت ابزار و اشیاء‌ سنگی انجامید.

به گزارش ایلنا، حسین مرادی (سرپرست هیات باستان‌شناسی) گفت: تپه‌گردی در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرسوخته جای دارد و به دلیل عملیات خط لوله گاز مورد آسیب جدی قرار گرفته و بخش‌های شمالی آن با ماشین سنگین، گودبرداری شده بود.

این باستان‌شناس افزود: کاوش نجات‌بخشی این تپه با آرمان دسترسی بیش‌تر به آگاهی‌های باستان‌شناسی تپه انجامید.

او با بیان‌اینکه در این کاوش ترانشه‌هایی با توجه به موقعیت آثار سطحی و شکل تپه در جاهای گوناگون تپه انتخاب و مورد کاوش قرار گرفت یادآوری ‌کرد: در مجموع این محوطه دارای سه لایه فرهنگی با ساختارهای معماری بود.

مرادی افزود: دو لایه‌ی نخست، در بالای تپه همزمان با دوره‌ی سوم شهرسوخته بود و مواد فرهنگی به‌دست آمده از آن دربردارنده‌ی سفال‌های منقوش، مهره‌های سنگی لاجورد، ظروف سنگی و ابزار مفرغی است که نشان دهنده وجود یک کارگاه ساخت ابزار و اشیا ‌سنگی در این منطقه است.

سرپرست هیات باستان‌شناسی گفت: برجای‌مانده‌ها و شواهد لایه‌ی سوم پیرامون تپه به دست آمده که تازه‌ترین لایه‌ی شناسایی‌شده در تپه و همچنین دشت سیستان به شمار می‌رود.

این باستان‌شناس افزود: این یافته‌ها دربردارنده‌ی برجای‌مانده‌هایی از صنعت فلزگری به همراه سفال‌های قرمز ساده و همانند نمونه‌های فرهنگ بلخی مروی است.

او در پایان از یافته‌های درخور یادآوری افزون‌بر، برجای‌مانده‌های سفالی از سرباره و سنگ‌های خام مس و همچنین توکن‌های دایره‌شکل (مدور) و توخالی گلی و سفالی یاد کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19