لوگو امرداد

منوچهر فلفلی؛ بنیانگذار دبیرستان گشتاسب درگذشت

روانشاد گشتاسب فلفلی پدر روانشاد منوچهر فلفلیمنوچهر گشتاسب فلفلی بنیانگذار دبیرستان گشتاسب، از دهشمندان نیک‌اندیش هازمان زرتشتی به هماروانان پیوست.

شادروان منوچهر فلفلی، دبیرستان دخترانه‌ی دوره‌ی یکم گشتاسب را به نامگانه‌ی پدرش، گشتاسب فلفلی، در روز اورمزد از ماه شهریور 1373 خورشیدی بر روی زمین انجمن زرتشتیان تهران بنا نهاد. بنیان خوابگاه گشتاسب فلفلی ویژه‌ی دانشجویان زرتشتی در شهر یزد به سال 1374 خورشیدی از دیگر یادمان‌های این دهشمند زنده‌یاد است.

منوچهر فلفلی زاده‌ی سال 1333 تنها فرزند روانشادان دلبر و گشتاسب بود. وی هنگام خردسالی پدر خود را از دست داد.

زنده‌یاد گشتاسب فلفلی پیش از انقلاب کارخانه‌ی پروفیل سپنتا، آلومینیوم اراک و دیگر نهادهای اقتصادی و ساختمانی را در اصفهان و شهرهای ایران بنیان گذاشت.

پیدایش صنعت لوله و پروفیل فولادی در ایران، در آغاز دهه‌ی چهل خورشیدی را باید همزمان با بنیان شرکت صنعتی سپنتا به عنوان نخستین تولیدکننده‌ی پروفیل در ایران دانست. به گونه‌ای که نام سپنتا برابر و جایگزین نام پروفیل فولادی در آن دوره گسترش داشت و تا سال‌ها نیز انواع پروفیل­‌ها را به نام ”سپنتا“ می‌شناختند. این شرکت در سال 1339 در اهواز بنیان و کارخانه‌ی تولیدی آن در تهران در سال 1340 به بهره‌برداری رسید. شرکت صنعتی سپنتا، با دو کارخانه تولیدی در تهران (جاده قدیم کرج) و اهواز (کیلومتر 5 جاده اهواز – خرمشهر) در جایگاه بزرگترین تولید‌کننده‌ی لوله و پروفیل در کشور قرار داشت. پس از انقلاب این کارخانه زیر پوشش وزارت صنایع درآمد.

آیین خاکسپاری روانشاد منوچهر فلفلی، هشتم فروردین‌ماه 1398 خورشیدی در سکوت خبری در قصر فیروزه، آرامگاه زرتشتیان تهران، برگزار شد.

«امرداد» درگذشت آن روانشاد را به خانواده‌ی فلفلی و آشنایان و نزدیکان وی آرامش‌باد می‌گوید و آرزوی شکیبایی برای آنان دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

14 پاسخ

  1. روانش شاد و گروسمان‌نشین باد. یادش تا جاودان زنده خواهد ماند چراکه مرد نکونام نمیرد هرگز…

  2. روانش شاد و گروسمان‌نشین باد. یادش تا جاودان زنده خواهد ماند چراکه مرد نکونام نمیرد هرگز…

  3. یادش گرامی، روانش شاد و بهشت برین جایگاهش باد. به باز ماندگان آرامش باد میگویم.

  4. ارستنام اروانوفره وشیویزمیده .
    هرگزنمیردآنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است درجریده عالم دوام او.
    روانش شادبهشت برین پایگاهش باد.به بازماندگان و جامعه بهدینان آرامش بادمی گویم ایدون باد.

  5. روانش شاد و بهشت برین جایگاهش باد. یادش گرامی و هدفش ادامه دار باد

  6. درود به روان پاک نیکان درگذشته درود به روان خاندان فلفلی از این دسته دهشمندان به تاریخ پیوستند نیک اندیشانی که هم ایران زمین و هم جامعه زرتشتی را سربلند کردند یادشان گرامی و امیدوارم راهشان رهرو داشته باشد!!!!

  7. درگزارش خیرین مدرسه ساز انوشیروان و گشتاسب که عکاس برنامه بودم امسال چه پسندیده به نیکویی یادشان گرامی داشته شد.روح این بزرگ مرد شاد وبهشت جایگاهشان باد

  8. چرا از هم خبر نداریم؟ چرا دهشمند جامعه که یادگارهای فرهنگی را از خود به جا گذاشته غریبانه به خاک سپرده میشه؟از کسی که دغدغه ی زندگیش دانش آموزان و دانشجویان و پیشرفت جامعه بود بی خبر باشیم!! لطفا روز پرسه را اعلام کنید

  9. درود بر روان پاکش . یادش گرامی و راهش پر رهرو باد .

  10. روانش شاد گروسمان نشین باد از دیار سبز بهدینان گیلان شهرستان تاریخی سیاهکل ودیلمان به خانواده روانشاد آرامش باد میگم

  11. بی آزاری سود مندی گزین /که این است آیین فرهنگ دین
    انسانهای بزرگ همواره در اندیشه مهرورزی شادی دهش مندی به دیگر ان هستند و بر این باورند که خوشبختی راستین از آن کسی است که خواستار خوشبختی دیگران باشد

    روان این نیکو کار ارزشمند بهدین جناب( منوچهر فلفلی) شاد گروسمان نشین باد و راهش همواره پر رهرو باد وبرای خانواده گرامیشان نیز شکیبایی آرامش دیرزیوی رااز یزدان پاک آرمان داریم ایدون باد.

  12. با سلام روحش شاد که چنین صنایع در ایران بنیادنهاد

  13. در چند روز گذشته بر حسب اتفاق با شرکت سپنتا در اهواز آشنا شدم و وقتی بزرگی و عظمت این پروژه راکه در دهه 40 راه اندازی شده دیدم متحیر موندم . وضعیت اسف بار کارخانه پیش از هر پرسشی مرا به این باور رساند که این کارخانه از آن نمونه های مصادره ای انقلابی است ، وقتی که طی چند سوال و جواب در مورد مالک واقعی پرسیدم اسم زنده یاد فلفلی آمد که متاسفانه برعکس داستانهای مشابه چون ایران خودرو ، ارج ، کفش ملی و آزمایش هیچ شناختی از برند و مالکش نداشتم! وسعت 55 هکتاری کارخانه در اهواز و پیش بینی هایی که دردهه چهل از حیث آینده نگری و افق توسعه برای این کارخانه مدنظر مدیریت و مالک آن در نظر گرفته شده بود پس از شش دهه و با تمام کم لطفی های چهار دهه گذشته عیان بود. ای کاش کسانی که متن بنده حقیر را مطالعه میکنند امکان دیدن وسعت این کارخانه و خطهای فعالش را می داشتند. کارخانه در ابتدای راه اندازی حتی نیروگاه تامین برق داشته که مییتوانسته علاوه بر تامین برق خود محله های مسکونی مجاور را برق رسانی کند! نیروگاه کوچکی که سالها است از کار افتاده و کارخانه در بی برقی های تابستانی فقط در شیفت نیمه شب اقدام به تولید میکند! در صورتی که از شصت سال پیش با درایت این مهم در آن پیش بینی شده است! در هر صورت تمام آنچه دیدم لحظه ای از جلوی چشمانم دور نشد و ذهنم درگیر انسانی شد که چنین مجموعه عظیمی را در دوسال ایجاد کرده و حالا نمیتواند برای مجموعه بزرگش دل بسوزاند . ابتدا تصور کردم که حتما جایی مطلبی مفید در مورد آنچه به ایشان رفته نوشته شده اما من چیزی جز همین اعلام وفات و همین عکس قدیمی پیدا نکردم! حیف است زحمات این بزرگان از یاد برود و جایی ثبت نشود حداقل اش باید داستان این کارآفرین برجسته همچون دیگر کارآفرینان پیش از انقلاب جایی روایت شود. کاری که او کرده کم از آزمایش و ارج و کفش ملی ندارد و اینگونه در سکوت زندگی کردنش گواه خوبی است بر نجابت ایشان و باقی هموطنان زرتشتی مان که اینچنین مظلومانه و روادارانه خودشان را با هر کم و کاستی وفق داده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06