لوگو امرداد
در ویژه‌نامه نوروز 1401 امرداد چاپ شد:

خردگرایی، آگاهی و دانش، پایه‌های انسانیت

38زندگی انسان در زمینه‌های فرهنگی و دانشی همواره روبه پویایی، نمو، بالندگی و دگرگونی است. از آغاز هم‌زیستی و یک‌جانشینی تیره‌های (:اقوام) مردمی و پایه‌گذاری فرهنگ و تمدن، انسان خواهان پیشرفت و نوگرایی (:ترقی‌خواهی) بوده و هست. روشن است در گذر تاریخ جامعه‌ای که از پیشرفت‌، نوگرایی و آرمان ترقی‌خواهانه دور باشد، رو به نابودی خواهد رفت. اما باید دانست که داشتن ابزار، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای نوین، فن‌آوری (:تکنولوژی) و امکانات پیشرفته تنها نشان پیشرفت، ترقی‌خواهی و نو‌گرایی نیست. چراکه این‌ها به هیچ‌روی فرهنگ‌ساز و دانش‌افزا نیستند بلکه ابزارهایی هستند برای پیش‌برد فرهنگ، تمدن و تاریخ. این فن‌آوری‌ها و ابزارهای پیشرفته تنها انسان را یاری می‌کنند که تندتر، آسان‌تر و کوتاه‌تر به جابه‌جاکردن، شناساندن و دادوستد‌های فرهنگ، دانش و تمدن یکدیگر در سراسر جهان بپردازد.

برای نوگرابودن نخست می‌بایست اندیشه، دانش و فرهنگ یک جامعه نوگرا باشد. فرهنگ و اندیشه‌ای دور از خرافات، تعصب کورکورانه، دروغ که ویژگی‌های والای اخلاق و رفتار انسانی را دارد و در راستای پیشرفت جهان و آفرینش می‌کوشد. این مهم همواره در تاریخ مردمان وجود داشته و خواهد داشت.

«ترقی به مفهوم دانش سیاسی و جامعه‌شناسی، تغییر و تحول تکاملی هیات جامعه است. در رابطه با مدنیت غرب تحولی که عام و همه جانبه است و شامل سیاست، اخلاق، اقتصاد، عقاید، کردار اجتماعی و ارزش‌های آدمی است. ماورای همه آن‌ها، ترقی تغییر وجهه نظر کلی آدمی است، نسبت به مفهوم عینی زندگی» (اندیشه ترقی و حکومت قانون، فریدون آدمیت، رویه 144).

در درازنای تاریخ در میان تمدن‌های کهن تا به امروز همواره کسانی بوده‌ و هستند  که خواستار اندیشه نوگرا و ترقی‌خواهانه بوده‌اند. اندیشمندانی که با دانش، فرهنگ و آموزش‌های خود دگرگونی‌های بزرگی در میان تیره‌ها و ملیت‌ خود و یا حتا در جهان پدید آورده‌اند. نگاهی به تاریخ رنسانس (:نوگرایی) در اروپا پس از قرون وسطی، نمونه‌ی آشکاری آن است.

سرگذشت فرهنگ و تمدن کهن ایران زمین نیز نه‌تنها از این رویدادهای نوگرایانه دور نبوده بلکه اندیشمندان ویژه‌ و نامداری را به جهان ارزانی داشته است که درپی آن دگرگونی‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی والایی را پایه‌گذاری کرده‌اند. یکی از این نامداران که نام، آوازه و پیام آن زبانزد جهانیان است، اشو زرتشت است. شاید بتوان به‌درستی و آشکارا گفت که نخستین کسی که در تاریخ کهن بشری نوگرایی را پایه‌گذاری کرد همانا اشو زرتشت مهر اسپنتمان است. زرتشت جدای از پیامبر بودن در ایران‌زمین فیلسوفی بلندپایه و اندیشمندی نوگرا و فرزانه‌ای دوراندیش بوده است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «خردگرایی، آگاهی و دانش، پایه‌های انسانیت » به قلم احمد نوری (آریاچهر) که در ویژه‌نامه‌ی نوروز 1401 خورشیدی (مجله‌ی نوروزی امرداد) چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در مجله‌ی نوروزی امرداد 1401 بخوانید.

ویژه‌نامه‌ی نوروز و زرتشت‌نامه‌ امرداد در 48 رویه به همراه  شماره‌ی 452 هفته‌نامه‌ی امرداد (در هشت رویه)، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به مجله‌ی نوروزی و هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 452 به همراه مجله نوروزی 1401 خورشیدی

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07