لوگو امرداد

دکتر پریسا کشاورزی از سخنرانان همایش علمی فلورا ایرانیکا

 دکتر پریسا کشاورزی، داروساز مقیم آلمان به همراه دانشمندان و گیاه‌شناسان برجسته بین‌المللی از سخنرانان همایش علمی «فلورا ایرانیکا» بود.

نخستین همایش بین‌المللی فلورا ایرانیکا به مناسبت سال جهانی علوم پایه (2022) و یادواره تئودور کوچی Theodor Kotschy، گیاه‌شناس اتریشی با همکاری انجمن فرهنگی سفارت اتریش، آلمان و سوییس در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد. محور همایش پیرامون تاریخ گیاه‌شناسی، دانش گیاه‌شناسی، داروهای گیاهی، تغییر اقلیم و اثر آن بر کره زمین و توسعه پایدار بود. در این همایش علمی دانشمندان و گیاه‌شناسان برجسته از کشورهای اتریش، آلمان، سوییس، ایران و هندوستان سخنرانی کردند. از کشور آلمان، پریسا کشاورزی، دانش‌آموخته‌ی دکتری داروسازی از دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف به همایش دعوت شده بود. تاریخ گیاه‌شناسی و گیاه‌شناسی شرقی اروپای مرکزی، تئودور کوچی اتریشی، زندگی‌نامه و پروژه‌های گیاه‌شناسی تئودور کوچی موضوع سخنرانی دکتر کشاورزی بود. دکتر کشاورزی در خانواده‌ای زرتشتی در تهران زاده شده؛ وی از کودکی به همراه خانواده در آلمان سکونت گزیده و در دانشگاه دوسلدروف، داروسازی خوانده است. در گفت‌وگوی امرداد با دکتر کشاورزی ایشان با ابراز خرسندی از این‌که یک بانوی زرتشتی افتخار حضور در این رویداد علمی را داشته، درباره موضوع سخنرانی چنین گفت: پس از پایان درس برای افزایش دانستنی‌های خودم مایل بودم پژوهشی در بخش تاریخی و موضوعی در پیوند با ایران انجام دهم. با استاد مشاور در میان گذاشتم ایشان در کتابی که نوشته بودند نام تئودور کوچی را به عنوان کاشف گونه‌ای گندم آورده بود. با این شناخت پروفسور راهنما از پروژه‌های گیاه‌شناسی تئودور کوچی، این گیاه‌شناس اتریشی را برای پژوهش معرفی کرد. پس از مطالعه و پژوهش درباره زندگی کوچی متوجه شدم ایشان گیاه‌شناس برجسته‌ و نخستین کوهنورد گیاه‌شناس صعود‌کننده به قله دماوند بوده و پایان‌نامه‌ی دکتری را در باره‌ی این گیاه‌شناس نامدار نوشتم. از آنجایی که کوچی در سده 19 زندگی می‌کرده، در آغاز پژوهش برای خواندن دست‌نوشته‌ها، کتاب خاطره‌های سفر و نامه‌نگاری‌های ایشان نیاز بود خواندن خط آن دوره را می‌آموختم. مدت یک سال در دانشگاهی دیگر خط قدیم آلمان را یاد گرفتم.
دکتر کشاورزی با بیان چکید‌ه‌ای از زندگی‌نامه‌ی این گیاه‌شناس برجسته افزود: کوچی علاقه‌مند به پژوهش در خاورمیانه و صعود به قله دماوند بود نزدیک به ۱۹۰ سال پیش برای گردآوری گیاهان خاص به ایران آمده بود. برای من جالب بود که یک دانشجوی جوان اتریشی چرا به این اندازه علاقه‌مند به شرق‌شناسی است. کوچی در یکی از کتاب‌هایش نوشته که اندیشه‌اش این است، تمام دانش‌ و آگاهی که غرب به آن دست یافته از تمدن شرق گرفته است. کوچی باور داشت پایه‌ی تمدن در شرق بوده از این‌رو همیشه علاقه‌مند بوده که سفرهای پژوهشی خود را به سمت شرق انجام دهد. یکی از آرزوهای بزرگش صعود به قله دماوند بوده جایی که او یکی از اولین صعود ثبت شده را به جا گذاشت. مجموعه‌های گیاهی کوچی از جنوب ایران پایه‌های دانش ما را در باره‌ی فلور (گونه‌های گیاهی) کوه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی آن‌ها و جزایر خلیج‌فارس گذاشت. از گیاهان گردآوری، خشک شده و نامگذاری شده یک مجموعه اطلاعاتی را تهیه کرد نمونه‌ گیاهانی که برای بررسی‌های علمی در دسترس پژوهشگران هستند و می‌توان از آن بهره جست. هر نمونه گیاهی دربردارنده‌ی اطلاعاتی درباره‌ی رویشگاه، ویژگی‌های گیاه در هنگام گردآوری است و آرایه‌ی رده‌بندی که گیاه به آن تعلق دارد را می‌شناساند و همچنین دربردارنده اطلاعات ثبت شده روی برچسب آن است.

این همایش دو روزه با سخنرانی دکتر حبیبی، فرنشین دانشگاه خوارزمی و ولف دیتریش هایم، سفیر اتریش در تهران در روز 22 اردیبهشت 1401 خورشیدی در تالار هفده شهریور دانشگاه خوارزمی کار خود را آغاز کرد. در ادامه برنامه شرکت‌کنندگان به بازدید از بخش هرباریوم دانشکده زیست دانشگاه خوارزمی و همچنین بخش‌هایی از موزه دانشگاه خوارزمی پرداختند. برنامه با برگزاری بازدید از باغ گیاه‌شناسی ایران پایان یافت. از کشور اتریش دکتر کریستین برویشلر، مدیر موزه تاریخ طبیعی وین و دکتر جلیل نوروزی از دپارتمان گیاه‌شناسی دانشگاه وین به صورت حضوری و دکتر ارنست ویتک، مدیر پیشین موزه تاریخ طبیعی وین به صورت آنلاین در این رویداد علمی شرکت داشتند. از کشور سوییس، دکتر لورن گوتیه از دپارتمان بیولوژی دانشگاه ژنو و طاهره مالکی از دانشگاه زوریخ در این سمپوزیوم شرکت کردند.

سازمان علمی و فرهنگی یونسکو سال 2022 میلادی را سال جهانی بزرگداشت علوم پایه نامگذاری کرده است. هدف از این نامگذاری توجه جهانی به علوم پایه به عنوان مبنای اصلی توسعه و پیشرفت در کشورهاست. تاکنون نهادهای بسیاری در جهان به بزرگداشت این رویداد پیوسته‌اند. برگزاری همایش بین‌المللی فلورا ایرانیکا از برنامه‌های سال جهانی بزرگداشت علوم پایه در ایران بود.

OKگفت‌وگو با دکتر پریسا کشاورزی در دفتر هفته‌نامه امردادPNG image

 

77

c945d836 0578 4fed a4aa 0da9b1fe2a78

f320dff8 700c 436a b9d2 e342a85d0f8a

7a32228d 6ea4 47e5 95a0 a6224692a7ff

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با احترام و هزاران درود به این مهربانوی دانشمند. سبب افتخار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05