لوگو امرداد
در امرداد 454 چاپ شده است:

فیروزبهرام؛ نماد کوشایی و دانش‌اندوزی

Captuنزدیک به جایی میان هیاهو و آمدورفت بی‌پایان مرکز شهر، در خیابانی به نام میرزا کوچک‌خان، فضاهای آموزشی و دینی سایه گستر است. آنجا گذرگاهی پهناور از آرامشی آسودگی‌بخشی است اما نام خیابان چندان هم‌خوانی‌ای یا سازه‌های پیرامونش ندارد و نشان از ناآشنایی کسانی می‌دهد که نام‌ها را بی‌هیچ سنجه و معیاری دگرگون می‌کند با این همه هنگامی که گام‌زنان از کنار سازه‌ها و دیوارهای بلند خیابان گذر می کنیم گویی از دل شلوغی و انبوهی مکان‌های پیرامونش کنده‌ایم و خود را به دست آرامشی دلخواه و نویدبخش سپرده‌ایم.

دبستان فیروزبهرام در همان خیابان است آموزشگاهی به دیرینگی برپایی نخستین فضاهای آموزشی نوین ایران با ۹۰ سال پیشینه و در آستانه‌ی پشت سر گذاشتن سده‌ای پربار و مایه‌ور از آموزش وپرورش سخت‌کوشانه‌ی فرزندان ایران.
در روز بهاري هفتم خردادماه ۱۳۰۹ خورشیدی بود که ارباب کیخسرو شاهرخ، نماینده‌‌ی نام‌آشنای ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی و فرنشین انجمن زرتشتیان تهران به دیدار بهرام جی بیکاجی رفت. بیکاجی از پارسیان هند، چند گاهی بود که برای دیدار با هم‌کیشانش در تهران به سر می‌برد این دیدار سرنوشت یکی از ماندگارترین و خوشنام‌ترین آموزشگاه‌های تهران را رقم زد.
ارباب کیخسرو می‌دانست که بهرام بیکاجی به‌تازگی پسرش فیروز را در رويدادی دل‌خراش از دست داده است. فيروز و دیگر سرنشینان کشتی که در دریای مدیترانه راه می‌سپرد با شلیک اژدر ناوی جنگی غرق شده بودند. در سال‌های جنگ جهانی نخست از این دست خبرهای ناگوار بسیار به گوش می‌رسید از همین رو بود که بهرام بیکاجی می‌خواست به نامگانه و گرامیداشت یاد فرزندش، فيروز آموزشگاهی بنیادگذاری کند بیکاجی برای انجام چنین کار خیرخواهانه‌ای پانزده هزار روپیه کنار گذاشته بود. ارباب کیخسرو در همان دیدار به بهرام بیکاجی می‌گوید که با چنین مبلغی می‌توان در تهران آموزشگاهی درخور و شایسته دانش‌آموزان زرتشتی ساخت. او نیز بی‌هیچ درنگی پیشنهاد ارباب کیخسرو را می‌پذیرد و پول را در اختیار انجمن زرتشتیان تهران می‌گذارد با این پیمان که زمین دبیرستان را انجمن بدهد و نام ساختمان «فیروزبهرام» باشد. افزون‌بر اینکه پنج هزار روپیه از دهش او صرف پیشکش‌ها و نشــان‌ها برای کوشاترین دانش‌آموزان شــود.

آنچه در بالا آمده است بخشی ازنوشتاری‌ست با عنوان «فیروزبهرام؛ نماد کوشایی و دانش‌اندوزی» به قلم شهداد حیدری، در تازه‌ترین شماره امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) امرداد شماره 454 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 454 از ‌‌دوشنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه، 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 454

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28