لوگو امرداد

همه چیز درباره ناشران زرتشتی و نمایشگاه کتاب

نشر برسم و هیرومبا دو ناشر زرتشتی، تازه‌ترین دستاوردهای فرهنگی خود را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای همگان به نمایش گذاشتند. ناشران زرتشتی به مانند اهالی صنعت چاپ در مدت برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی با شناسایی مخاطب و سنجش دشواری راه، چشم‌انداز برنامه‌های آینده خود را دریافت کرده و با همه فرازونشیب‌ها برای پویندگی فرهنگی ایران به فعالیت می‌پردازند.

برسم و هیرمبا ناشران تخصصی متون زرتشتی، با هدف ارایه منابع اصلی در حوزه‌ی ایران‌شناسی و شناخت فرهنگ کهن ایران، در مدت 10 روز برگزاری نمایشگاه کتاب میزبان کتاب‌خوانان و دوستداران آیین و فرهنگ نیاکانی بودند. نمایشگاهی که پس از دو دوره برگزاری به شیوه‌ی مجازی، مشتاقانه چشم‌به‌راه ناشران و بازدیدکنندگان بود. یکی از بزرگترین نگرانی‌های ناشران هزینه‌های چاپ و نشر است. این نگرانی تنها دغدغه‌ ناشران تخصصی، تازه‌کار و یا پیشکسوت نیست بلکه همه ناشران را فرامی‌گیرد. ناشران در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران آشکارا با این چالش روبه‌رو شدند و آینده‌ی چاپ و نشر کتاب در هاله‌ای از ابهام ماند. با این حال ناشران از روی عشق و علاقه در این راه ماندگار شده و در هم‌افزایی فرهنگی و گسترش فرهنگ کتابخوانی می‌کوشند.

خبرنگار امرداد با مدیران انتشارات برسم و هیرمبا، دو ناشر تخصصی متون زرتشتی درباره‌ی سی‌وسومین‌نمایشگاه کتاب تهران گفت‌وگو کرد. بَرسَم دومین ناشر زرتشتی با 47 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران امسال حضور داشت. مدیر انتشارات برسم از میزان برآورده‌شدن انتظارات در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: فروش نمایشگاه امسال نسبت به دو سال پیش کاهش پیدا کرده بود از نظر مبلغ رقم فروش بالاتر بود چون بهای کتاب گران‌تر شده، ولی از نظر تعداد فروش کاهش پیدا کرده بود. در بخش سامانه‌ی مجازی نسبت به دو دوره‌ی گذشته فروش بیشتری انجام گرفت به شوند اختصاص بُن یارانه‌ی خرید کتاب به بخش الکترونیک، سامانه‌ی مجازی متقاضیان بیشتری را داشت. کسانی که بُن کتاب داشتند، با بن خود فقط می‌توانستند از نمایشگاه مجازی خرید کنند اگر هم حضوری به نمایشگاه می‌آمدند خرید نمی‌کردند یا بخشی از کتاب‌هایشان را می‌خریدند. با این حال خواسته‌ای که از نمایشگاه امسال داشتیم نزدیک به50 درصد آن به ثمر رسید، می‌توان گفت 50 درصد آن در مسیر نمایشگاه بازماند و نتوانستیم به همه‌ی خواسته‌ها برسیم.
مهندس دهنادی از راه پیش‌رو چنین می‌گوید: در آینده می‌کوشیم با همه مشکلات افزایش قیمت کاغذ و چاپ، همچنان راه را ادامه دهیم. فروش الکترونیک را افزایش دهیم. بکوشیم تا با کاستن از هزینه‌های تولید دستکم کتاب‌های بیشتری را به چاپ برسانیم. همچنان پشتیبانی نیک‌اندیشان و دوستان را در این راستا سپاسگزاریم.
مدیر مسوول نشر برسم از کارهای در دست چاپ به امرداد گفت: کتاب اقتصاد و مدیریت رسانه‌ها، ترجمه امید کاجیان و محمدرضا دهقانی‌اشکذری تازه‌ترین کتاب در دست چاپ است. سه کتاب در زمینه ایران‌شناسی و زبان‌شناسی که در مدت سه ماه آینده آماده‌ی انتشار می‌شود و چند کتاب دیگر در دست آماده‌سازی برای چاپ و نشر در برنامه‌ریزی آینده پیش‌بینی شده که زمان‌بَر است.
این دانش‌آموخته‌ی صنعت چاپ از تازه‌های نشر برسم که بهار 1401 منتشر شده و در نمایشگاه مورد استقبال قرار گرفت چنین بیان داشت: «مجموعه مقالات زبان‌شناسی و ایران‌شناسی» سعید عریان، مجموعه‌ای از مقالات گردآوری‌شده‌ی چندسال فعالیت ایشان در زمینه‌ی ایران‌شناسی و زبان‌شناسی است، در دو دفتر به بازار کتاب آمد. دفتر نخست سال گذشته و دفتر دوم بهار 1401 منتشر شد. دو کتاب تازه نشر «تاریخ‌نامه یوحنا سکوپای نیکیو» و «گاهنامه تئوفانس» دو کتاب تاریخی غنی و ارزشمند در زمینه‌ی ایران‌شناسی کاری از محمود فاضلی بیرجندی هستند. «هیربَدستان (اوستا و زند)» پژوهش فریناز اطمینان، بهار امسال چاپ و منتشر شد.
درباره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های برسم در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران از «گاهنامه تئوفانس» نام می‌برد.
و در پایان دیناز دهنادی با ابراز امیدواری از بهبود سطح اقتصادی کشور و در این راستا افزایش سطح فرهنگ درباره آینده نمایشگاه افزود: با این شرایط گرانی مشخص نیست نمایشگاه در سال آینده چگونه برگزار شود و این وضعیت اقتصادی تا چه اندازه می‌تواند به چاپ و نشر کتاب آسیب برساند.

نشر هیرمبا سومین ناشر زرتشتی با 37 عنوان کتاب، در نمایشگاه کتاب تهران امسال حضور داشت. مدیر انتشارات هیرمبا از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مقایسه با دوره‌های پیش گفت: اگر اشتباه نکنم سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب، سیزدهمین تجربه‌ی من در این راه بود. یازده دوره با نشر فروهر شرکت کردم و آخرین‌بار پیش از آغاز بیماری کرونا در سال ۱۳۹۸ با عنوان نشر هيرميا که به تازگی آن را راه‌اندازی کرده بودم به همراه نشر برسم و بانو دیناز دهنادی، مشترک شرکت داشتم. امسال (۱۴۰۱) برای نخستین بار نشر هیرمبا به طور مستقل با چاپ نزدیک به چهل عنوان کتاب در کمتر از چهار سال در این همایش شرکت داشت.
برگزاری نمایشگاه در تمام این دوره‌ها خالی از ایراد و اشکال نبوده است، چه در مصلی و چه در شهر آفتاب هر یک با انتقاد و گلایه‌های ناشران روبه‌رو بوده است، امسال نیز ناهماهنگی بسیاری در نمایشگاه دیده شده که ذهن غرفه‌داران را به سویی می‌برد که انگار دست‌اندر کاران برگزارکننده نمایشگاه برای نخستین‌بار آن را تجربه می‌کنند. بسته‌بودن درهای ورودی شبستان در ساعت ورود ناشران، عدم ساماندهی کارگران جابه‌جاکننده کتاب که سبب تحمیل هزینه حمل بسیار بالا برای ناشران شده بود. عدم ارایه‌ی ظرف‌های تفکیکی کاغذ به تمام غرفه‌ها یا راهروها، عدم ساماندهی درست کتیبه‌ها (نام ناشران در بالای غرفه‌ها) و … از مواردی بود که ناشران با آن روبه‌رو بودند. البته تکمیل ساختمان‌های مصلی و اسکان ناشران دانشگاهی و آموزشی و کودکان سبب شده بود برخلاف دوره‌های پیش، از برپایی چادرها در مكان پارکینگ مصلی خبری نباشد و ناشران این امکان را داشته باشند تا دست‌کم از مزیت پارکینگ رایگان و دم دست‌بودن آن استفاده کنند. همچنین عدم شرکت برخی ناشران سبب شاهد بود تا راهروهای مراجعه کنندگان عریض‌تر شده و شاهد ازدحام کمتر خریداران باشيم.
بهنام مبارکه در ادامه افزود: من پیشتر هم گفته‌ام که شرکت میلیونی در نمایشگاه کتاب دلیل بر فروش میلیونی با وجود میلیون خواننده‌ی کتاب نیست، به خصوص امسال که پس از دو سال فترت نمایشگاه و در روزهای اعلام کرانی اجناس از سوی دولت روبه‌رو شد و به روشنی پیدا بود که دیگر کتاب نمی‌تواند هیچ جایگاهی در سبد خرید مردم و مایحتاج روزانه و ماهیانه و حتا سالیانه او داشته باشد، امسال من شاهد آن بودم که خریداران واقعی کتاب خریدند نه به صرف تفریح و جمع آوری کلکسیون و … بالا بودن هزینه‌های چاپ و پخش و توزیع دست ناشر را برای قیمت‌گذاری به نفع خواننده و فروش زیاد بسته است و شوربختانه خواننده با قیمت‌های بالای پشت جلد کتاب روبه‌رو هستند. ناگفته نماند که در باور من برگزاری چنین نمایشگاهی هر چند بار مالی کمی نیز در بر نخواهد داشت ولی جایگاه خوبی برای آشنایی و ارتباط با خواننده و فروش دست‌کم حداقلیِ کتاب است.
مدیر نشر هیرمبا از نویسندگان و پژوهشگرانی با همکاری در این راه سهم به‌سزایی داشتند یاد کرد و افزود: نشر هیرمبا در عمر کمتر از چهار سال خود توانسته است با چاپ نزدیک به چهل عنوان کتاب در زمینه‌های زبان، فرهنگ و شین ایران باستان – تاریخ ایران – رمان – شعر و ادبیات کودکان سهم کوچکی در پویایی فرهنگ ایران داشته باشد. نشر هيرميا با افتخار در این راه از قلم نویسندگان و پژوهشگرانی صاحب‌نام همچون ياتو دکتر کتایون مزداپور، دکتر ولا تداف، دکتر فرهاد صبوري‌فر، دکتر خسرو کیان‌راد، دکتر سلمان خنجری، منیژه ملکی‌ریزی، بوذرجمهر پرخیده، مسعود پیشرویان، فرهاد اردشیری‌مبارکه، نسرین خنجری، مهربان آفرين، رستم خسرویان، نگین خادمی کلانتری، استاد علی سربندی، فاطمه‌السادات جمشیدی، سروش فاضلی یکتایی، میترا رضایی، سعید پورزنگی آبادی، حسين پژوهش و موبد کورش نیکنام نویسنده کتاب زرتشت و مزدیسنان بهره گرفته است. از دکتر کتایون مزداپور شمع و لشگری، ائو گمانچا و سورسحن، آواز مرغ روش به چاپ رسیده است. مهم ترین کتاب ایشان که به تازگی از سوی نشر هيرميا به چاپ رسیده جلد اول کتاب و اژنامه گویش بهدینان شهر یزد است. این کتاب در پنج جلد تهیه شد که در آماده‌سازی این کتاب نزدیک به سی سال با بانو مزداپور همکاری نزدیک داشته‌ام.
همچنین کتاب برگزیده شاهنامه فردوسی کار دکتر احمد بارانی و به کوشش بانو دکتر مزداپور از سوی نشر هیرمبا و همکاری پژوهشگاه علوم انسانی به چاپ رسیده است
و سخن پایانی بهنام مبارکه، مدیر انتشارات هیرمبا: هر چند هزینه های چاپ کتاب زیاد است و خوانندگان آن کم، اما برای یک ناشر شیفته، زندگی بدون چاپ کتاب زندگی بی‌حرکت و غیرفعالی است که ادامه‌ی آن بهره‌ای جدا از خمودگی و افسردگی نخواهد داشت. نشر هيرميا پایداری خود را در چاپ آثار نویسندگان و پژوهشگران ایرانی می‌بیند و در این راه از اهورامزدا آرزوی توانمندی و از دوستداران درخواست همیاری و همفکری داریم.

سامانه‌ی مجازی کتاب نیز همزمان با نمایشگاه حضوری، فعال بود و انتشارات فروهر قدیمی‌ترین ناشر زرتشتی وابسته به سازمان جوانان زرتشتی تهران به مدیر مسوولی دکتر فرزانه گشتاسب، با 40 عنوان کتاب در سامانه بخش فروش مجازی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب مشارکت داشت.

هنگام برگزاری نمایشگاه کتاب، چهره‌های فرهنگی، کنشگران حوزه‌ی چاپ و قلم از غرفه‌های برسم و هیرمبا دیدن کردند. در ادامه گزارش تصویری از آن را می‌بینید:

1 6

ماهور مبارکه (تصویرگر)

3 6

انتشارات امیری از افغانستان

34 1

 دکتر فرشید خدادادیان، نویسنده و پژوهشگر تاریخ، کتاب صنعت نفت و ارامنه ایران از نشر برسم

2 6
بهنام مبارکه، مدیر مسوول نشر هیرمبا

4 6

دکتر حمیدرضا دالوند، دکتری فرهنگ وزبان‌های ایران باستان، هیات‌علمی پژوهشکده زبان‌شناسی

5 4

مهدیار جمشیدی، نویسنده کتاب من اینجا هستم

7 6

دکتر روزبه زرین‌کوب، دکتری تاریخ ایران‌باستان، هیات‌علمی دانشگاه تهران، بازدید از غرفه نشر برسم

8 6

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس، غرفه نشر هیرومبا

9 3

رضا اردو، ویراستار کتاب حضور ایران در جهان باستان، ویراست دوم

10 5

چهره سمت چپ بابک‌ سلامتی مدیرمسوول و سردبیر هفته‌نامه امرداد دیدار از نشر برسم

11 5
سلیمان (سورن) لطفی، نویسنده

12 3

بهنام مرادیان، نویسنده زرتشتی

13 2

علیرضا خرسندی دوره دانشگاه چاپ و نشر

14 2

15 2

16 2
نگار جمشیدنژاد، خبرنگار امرداد، دیناز دهنادی مدیر مسوول نشر برسم
17 2
از راست: فرشید ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ همکار امرداد
18 2
اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس، غرفه نشر برسم

21 1

امید کاجیان و آناهید خزیر، خبرنگار، بازدید از غرفه نشر برسم

22 1

از راست به چپ، دکتر محمود فاضلی بیرجندی و دکتر حمید آیتی

23 1

همایون مهرزاد هنرمند عکاس همکار امرداد در دیدار غرفه هیرمبا

24 1

هومن ظریف (خبرنگار، روزنامه‌‌نگار، مستندساز) دیدار از غرفه هیرمبا

30 1
هموندان کانون دانشجویان زرتشتی

31 1

 

32 1

فاطمه عظیمی وحدت، نویسنده کتاب باغ سیب

33 1
دکتر عسگر بهرامی، نویسنده و پژوهشگر

19 2

فرتورها رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09