لوگو امرداد
واپسین یافته‌ی باستان‌شناسان در کاوش‌های سمیرم

نگاشته شدن نام «ایران» در کتیبه‌ی سده‌ نخست هجری

iranدر پی کاوش باستان‌شناسی در شهرستان سمیرم، در دل فلات مرکزی ایران سنگ‌نوشته‌ای از سده‌ی نخست مهی (:هجری قمری) به دست آمد که نام «ایران» به زبان فارسی بر روی آن نگاشته شده است.

به‌گزارش خبرگزاری مهر و به گفته‌ی روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان، سعید سلیمانیان فرنشین (:رییس) اداره میراث‌فرهنگی شهرستان سمیرم در این‌باره گفت: پیشینه‌ی زندگانی اجتماعی انسان در پهنه شهرستان سمیرم که در جنوبی‌ترین نقطه استان اصفهان جای دارد به بیش از 7000 سال پیش (هزاره‌ی پنجم  پیش از میلاد) می‌رسد، از همین‌روی در شهرستان سمیرم آثار گوناگونی از دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی تاکنون شناسایی و یافت شده است.

وی در ادامه با اشاره به بنیادگذاری موزه‌ی شهرستان سمیرم (حمام تاریخی خانعلی) در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ خورشیدییادآوری کرد: پس از بنیادگذاری این موزه خوشبختانه توانستیم آثار و اشیای ارزشمندی از گستره‌های گوناگون شهرستان که در گذر روزگار به فراموشی سپرده شده بود را شناسایی و سپس در این موزه گردآوری کنیم که از آن میان می‌توان به شماری سنگ‌نبشته و سنگ گور از دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی اشاره کرد که از گستره‌های گوناگون به‌ویژه دشت‌های پهناور سمیرم در سال‌های گذشته به‌دست آمده است.

سلیمانیان افزود: با توجه به وجود آثار ارزشمندی از دوره‌های  گوناگون تاریخی  در موزه حمام خانعلی سمیرم، در این هفته، گروهی از باستان‌شناسان گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان با سفر به شهرستان سمیرم با بازدید از آثار تاریخی شهرستان از آثار موزه سمیرم نیز بازدید کردند.

فرنشین اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمیرم در ادامه یادآوری کرد: «در بازدید از این موزه گروه باستان‌شناسان از سنگ‌نبشته‌ای برجای مانده از سده نخست مهی در به بخش مرکزی سمیرم که در دو هفته گذشته یافت شده بود بازدید کنند و در بررسی‌های این گروه روشن شد که در گوشه‌ای از این کتیبه نام «ایران» به زبان پارسی در سده‌ی نخست مهی بر روی این سنگ‌نبشته نگاشته شده است.

وی افزود: بررسی‌های نخستین نشان می‌دهد، این سنگ‌نبشته یکی از کهن‌ترین سنگ‌نبشته‌های یافت شده از سده‌ی نخست هجری قمری است که برای نخستین‌بار نام ایران (دست کم در منطقه‌ی فلات مرکزی ایران) به زبان پارسی بر روی آن نگاشته شده است.

یافته‌هایی از آثار زندگی تمدن در هفت هزار سال پیش

سعید سلیمانیان در دنباله از کشف آثار زندگی متمدنانه انسان در بیش از 7000 سال پیش در عملیات باستان‌شناسی در بخش مرکزی این شهرستان در محور جنوب استان اصفهان خبر داد و افزود: شهرستان سمیرم در محور ارتباطی جنوب استان اصفهان جای دارد و واپسین شهرستان این استان (در محور جنوب استان) در مسیر شاهراه بزرگ و تاریخی شمال به جنوب کشور به شمار می‌رود.

وی همچنین با اشاره به پیشینه‌ی کهن تاریخی این شهرستان یادآوری کرد: پیشینه‌ی زندگانی اجتماعی و سپس متمدنانه انسان را می‌توان در جای‌جای این شهرستان سرسبز به‌ویژه در دشت‌های فراخ آن و دامنه‌های زاگرس با  کنکاش به دست آورد.

سلیمانیان درزمینه‌ی تازه‌ترین عملیات کاوش باستان‌شناسی در دشت‌های این شهرستان تاکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، عملیات کاوش باستان‌شناسی در محوطه «گل‌افشان» در بخش مرکزی سمیرم از آبان‌ماه 1308 خورشیدی، آغاز شد.

فرنشین اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمیرم درباره‌ی یافته‌هایی که تاکنون در این کاوش به‌دست‌آمده گفت: باستان‌شناسان پس از یک ماه کاوش در این گستره یافته‌هایی به دست آورده‌اند که نشان از وجود فضاهای مسکونی همراه با دیوارهایی دارد که در آغاز با چینه و سپس با خشت ساخته شده‌اند.

سلیمانیان افزود: در همین محدوده مقداری خاکستر به‌دست‌آمده که نشان‌دهنده‌ی زندگی اجتماعی متمدنانه انسان در این محدوده است.

وی در پایان گفت: باستان‌شناسان در زمان کاوش شماری سفال بدون نقش و اشیایی که دلالت بر کشاورزی و دام‌پروری دارد یافتند. با این‌همه پژوهش‌های نخستین بر روی اشیا و دیوارهای به‌دست‌ آمده پیشینه‌ی این گستره را به هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد یعنی 7000 سال پیش می‌رساند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04