لوگو امرداد
گزارش تصویری

آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه در آرامگاه زرتشتیان تفت

آیین پرسه همگانی اورمزد و تیره ماه همانند سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا در آرامگاه زرتشتیان تفت و توابع یزد برگزار شد.

یاد تازه‌درگذشتگان با برگزاری آیین پرسه‌ی همگانی اورمزد و تیرماه گرامی داشته شد. یکشنبه 29 خوردادماه 1401 خورشیدی، اورمزد روز از ماه تیر سال 3760 زرتشتی، آیین پرسه همگانی با گستردن سفره‌ی آیینی از سوی خانواده و بازماندگان تازه‌درگذشته، نیایش و خواندن اوستای سپند، بوی خوش اسفند و کندر در آرامگاه زرتشتیان تفت و توابع یزد برگزار شد. خانواده‌ها بر سفره‌های آیینی، عکس تازه‌‌روان که یک‌سال از درگذشت آن روانشاد نگذشته، همراه با گلدانی از سرو، گیاه همیشه سبز مورد، و شاخه‌ای از شمشاد، سیر و سِداب، (سداب گیاهی ضدعفونی‌کننده در روغن به همراه سیر تفت می‌دهند به همراه سرکه)، قهوه‌ی ساییده آمیخته با هل و شکر، و نیز گلاب، نبات، نان خانگی، کماج، نان روغنی سورُگ و خوراکی‌های سنتی می‌گذارند. خویشان و بستگان در این روز به دیدار بازماندگان رفته تا یاد درگذشتگان را گرامی دارند. آیین با اوستاخوانی موبد رستم کاووسیان‌زاده همراه بود.

واژه‌ی «پُرسه» در پیشوند این روز از بن «پُرس» به‌چم «پرسیدن» حال و احوال خویشانِ درگذشتگان است و مراد از آن آیینی است که با کوشش بازماندگان و باشندگی خویشان و آشنایان برای گرامی‌داشت یاد شخص درگذشته برپا می‌شود. آیین پرسه‌ی همگانی اورمزد و تیرماه، برابر با 29 خردادماه در گاهشماری رسمی کشور، به یاد هماروانان و درگذشتگان به‌ویژه جانباختگان ایران ‌زمین برپا می‌شود. در پرسه‌های همگانی مردم پرشمارتر از پرسه‌های یادبود فردی و خانوادگی باشنده می‌شوند.
پرسه‌ی تیرماه یاد سربازان جان بر کف ایران که در راه ماندگاری میهن در هنگامه ستیز با تورانیان جان خویش را از دست داده‌اند، گرامی داشته می‌شود. زرتشتیان به ویژه در این پرسه یاد و نام آرش کمانگیر را گرامی می‌دارند.

1 20

2 22

3 21

5 21

4 23

13 11

12 11

6 19

8 19

9 15

10 18

11 14

14 10

15 10

16 10

17 8

فرتورها رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30