لوگو امرداد

آیین گهنبار نامگانه ارباب کیخسرو شاهرخ برگزار می‌شود

کیخسرو شاهرخ چهرهدبیرستان و هنرستان فیروزبهرام آیین گهنبار چهره میدیوشهم به نامگانه ارباب کیخسرو شاهرخ و از بهره‌ی نام نیک دهشمندان ماندگاری دبیرستان‌ برگزار می‌کند.

دومین روز از چهره‌ی میدیوشهم‌گاه به روز ماه ایزد سال 3760 زرتشتی، 9 تیرماه 1401 خورشیدی، آیین گهنبارخوانی از بهره نام نیک ارباب کیخسرو شاهرخ و نیک‌اندیشان مدرسه‎ساز برگزار می‌شود. همکیشان می‌توانند در روز یاد‌شده از ساعت 17 به تالار همایش این دبیرستان در خیابان جمهوری، خیابان میرزاکوچک خان بروند.

دبیرستان فیروزبهرام از دهش رادمنش بهرام‌جی بیکاجی به یاد فرزندش روانشاد فیروز در 18 اردیبهشت‌ماه 1311 خورشیدی بر روی زمین انجمن زرتشتیان پایه نهاده شد. این دبیرستان به سرپرستی اردشیر کیامنش و با رهنمون و دستیاری ارباب کیخسرو شاهرخ ساخته شد و در دومین روز از دی‌ماه 1311 خورشیدی گشایش یافت.
ارباب کیخسرو شاهرخ زاده‌ی هفتم تیرماه ۱۲۵۴ کرمان، درگذشت به تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۱۹ در تهران، از سال ۱۲۸۸ تا ۱۳۱۹ (از دوره دوم تا یازدهم) نماینده‌ی هازمان زرتشتیان در مجلس شورای ملی و فرنشین انجمن زرتشتیان تهران بود. از ارباب کیخسرو به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های هازمان زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران یاد می‌شود. وی به درستکاری و سلامت مالی شناخته شده است. او بانی کتابخانه و موزه‌ی مجلس در تهران و چندین دبستان و دبیرستان است. وی سال ۱۳۰۴ با سفر به آلمان و خرید تجهیزات چاپ، چاپخانه‌ی مجلس را راه‌اندازی کرد. پیدایش محل خاکسپاری فردوسی و ساخت آرامگاه فردوسی در شهر توس از دیگر کارهای فرهنگی ارباب کیخسرو شاهرخ است. وی بنیانگذار انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۰۴ بود. آتشکده‌ی زرتشتیان تهران و آرامگاه قصر فیروزه به دستور ارباب کیخسرو ساخته شد.
گهنبار چهره‌ی میدیوشهم‌گاه از روز خیر ایزد و تیرماه تا دی‌بهمر و تیرماه در گاهشمار زرتشتی، برابر با هشتم تا پانزدهم تیرماه خورشیدی است. این گهنبار آفرینش آب را پاس می‌دارد. میدیوشهم به چم (:معنی) میانه‌ی تابستان است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30