لوگو امرداد

کتاب «تبارشناسی فرمانروایی‌های قفقاز در دوران باستان» چاپ شد

tabarshenasiکتاب «تبارشناسی فرمانروایی‌های قفقاز در دوران باستان “هخامنشی، اشکانی، ساسانی”» نوشته‌ی علی علی‌بابایی‌درمنی از سوی نشر هزار کرمان در هشت فصل، همراه با فهرست نمودار فرمانروایی‌ها و فهرست نقشه‌ها چاپ شد.

در دنباله معرفی کتاب «تبارشناسی فرمانروایی‌های قفقاز در دوران باستان» آمده است:

در سال 1828میلادی و پس از اشغال سرزمین قفقاز به دست نیروهای روسیه‌ی تزاری، این دولت با آگاهی از پیوندهای تاریخی و دیرپای ایرانیان و مردمان قفقاز، برای دستکاری حافظه‌ی تاریخی مردم قفقاز و جدایی همیشگی آن از ایران، به تاریخ‌سازی بر پایه‌ی رویارویی با تاریخ ایران برای مردمان قفقاز پرداخت. پایه‌ی گزارش‌های آن‌ها از مناسبات تاریخی حکومت‌های ایران و قفقازیان، لشکرکشی‌های نظامی ایرانیان به قفقاز به منظور تغییر دین مردمان قفقاز از دوران باستان تا دوران معاصر بود. پس ار انقلاب کمونیستی اکتبر 1917میلادی، این تاریخ‌سازی ابعاد تازه‌تری یافت و افزون‌بر تحریف‌های یادشده، تاریخ‌سازی روسی با ادبیات خاص تاریخ‌نگاری مارکسیستی روایت شد.

کتاب «تبارشناسی فرمانروایی‌های قفقاز در دوران باستان»، بطلانی بر 200 سال تاریخ‌نگاری روسی-مارکسیستی برای مردمان قفقاز است. نویسنده‌ی این کتاب با ارایه‌ی اسناد و منابع معتبر تاریخی نشان می‌دهد که عناصر فرهنگی و تمدنیِ سرزمین قفقاز به طور کامل در پیوند با ایران شکل گرفته ‌است، و هرگونه بررسی تاریخ و فرهنگ این سرزمین، تنها در چارچوب تاریخ ایران بزرگِ فرهنگی امکان‌پذیر است.

نخستین عنصر فرهنگ‌ساز و تمدن‌آفرین که در حیات ملی همه‌ی ملت‌های جهان از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است، توانایی برپایی فرمانروایی است که نشانگر بلوغ فکری یک ملت است؛ به گواهی تاریخ، در قفقازِ دوران باستان و حتی پس از آن، تنها دودمان‌هایی به قدرت می‌رسند، یا مشروعیت فرمانروایی را به دست می‌آورند که هم‌تبار شاهنشاهان ایران بودند؛ به ویژه در نگارش تاریخ دوران باستان، نمی‌توان نهاد فرمانرایی در قفقاز را، جدا از نهاد همانند آن در ایران باستان تعریف کرد. عناصر دیگر فرهنگ و تمدن مردمان قفقاز نیز چون روایت‌های ملی، چنان با روایت‌های ملی ایرانیان در هم تنیده ‌است که گاه تشخیص آن‌ها از یکدیگر آسان نیست. برای نمونه، نگارش کتاب تاریخ شاهان گرجستان، به‌گونه‌ی کامل از الگوی خدای‌نامه‌های ایرانی پیروی می‌کند، همان‌گونه که در روایت‌های ملی ارمنی، داستان « رستمِ زال » این‌گونه است.

انتشار این کتاب، ایرانیان را امیدوار می‌کند که پژوهشگران ایرانی با پیروی از الگوی کتاب تبارشناسی فرمانروایی‌های قفقاز در دوران باستان، پژوهش‌های بیشتر درباره‌ی تاریخ و فرهنگ مردمان قفقاز چونان بخشی از ایران فرهنگی، و دیگر بخش‌های ایران بزرگ ارایه دهند.

خرید اینترنتی کتاب تبارشناسی فرمانروایی‌های قفقاز در دوران باستان از فروشگاه امرداد

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09