لوگو امرداد
در امرداد 457 چاپ شد:

گردشگری در گذر از کرونا

p02با آن‌که این روزها از سختی و همه‌گیری ویروس کووید 19 بسیار کاسته شده، اما هنوز نمی‌توان گمان بُرد که جهان از چنگال این بیماری کُشنده رها شده است و به دوران پس از کرونا گام نهاده‌ایم. با این همه کورسویی هست تا به گذر از این دوران سخت و اندیشیدن به دوره‌ی پساکرونا امیدوار باشیم. از این‌رو، نمی‌توان دست روی دست گذاشت و برای آینده‌‌ چاره‌ای کارآمد نیاندیشید. به سخن دیگر، ما نیز مانند دیگر کشورهای جهان باید برنامه‌ای اثرگذار و پیشرو برای دوباره‌سازی آسیب‌های کرونایی گردآوری کنیم و از هم‌اکنون راه‌کارهای پس از سال‌های دشوار کرونایی را در برنامه‌های ملی خود بگنجانیم.
شاید در میان صنعت‌های جهان هیچ صنعتی به اندازه‌ی گردشگری از کرونا آسیب ندید. این ویروس چنان ویران‌گر بود که نمونه‌ای همانند آن در جهانِ یک سده پیش (پس از جنگ جهانی دوم) دیده نشده بود. با پدیداری کرونا، به‌ناگاه صنعت گردشگری دچار افت‌وخیزهای بسیار و زیان‌دِه شد. تنها در گستره‌ی آسیا بود که سفرهای بین‌المللی نزدیک به 82 درصد کاهش یافت. کشور ما نیز از این زیان اقتصادی برکنار نماند و تنگناهای ناگزیر کرونایی زیانی 94 درصدی به سفرهای بین‌المللی کشور زد (گزارش خبرگزاری ایرنا، آبان 1400). آمارها داده‌های دیگری را هم نشان می‌دهند که ژرفای دشواری‌های گریبان‌گیر صنعت گردشگری ما را بیش‌تر نمایان می‌کند. برای نمونه، در دوران فراگیری کرونا آمدورفت مسافران داخلی بیش از 84 درصد و آمدورفت گردشگران خارجی نیز به همین اندازه کاهش داشت (گزارش ایرنا). به سخن دیگر، صنعت گردشگری ما در سال 1400 با افت 84 درصدی، در سنجش با سال‌های پیش از آن، روبه‌رو بوده است. البته روشن است که این آسیب گریبان همه‌ی جهان را گرفته بود و تنها ویژه‌ی کشور ما نبود. برپایه‌ی آمار سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر، ویروس کرونا هزاران پیشه (:شغل) در صنعت گردشگری را در آستانه‌ی نابودی قرار داد و درآمدها نیز کاهش یک‌سومی پیدا کرد.
به هر روی، اکنون در شرایطی هستیم که چشم‌اندازهای پیش‌ رو بسیار بهتر از زمانی است که ویروس کرونا جولان می‌داد و سنگ‌دلانه تاخت‌وتاز می‌کرد. چه‌بسا در آینده از آسیب‌های این ویروس کاسته شود، یا بیاموزیم که چگونه در برابر آن پایدار بمانیم. پس در بخش گردشگری، نخستین پرسشی که باید پاسخی برای آن یافت چنین است که: راه‌کارها و چاره‌اندیشی‌های دوران پس از کرونا چگونه باید باشد و چه راهی را باید درپیش بگیریم؟

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌‌ست با عنوان «گردشگری در گذر از کرونا»، به خامه‌ی نگار جمشیدنژاد که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 456 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 457  از ‌‌سه‌شنبه، 21 تیرماه، 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 457

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06