لوگو امرداد

دست‌یابی به سنگ‌نگاره‌های باستانی در بلندی‌های جنوب مشهد

sangnegareبررسی‌های باستان‌شناسی با آرمان شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی بلندی‌های جنوب مشهد، به یافته‌شدن چهار مجموعه‌ی نویافته از سنگ‌نگاره‌های باستانی انجامید.

محمود طغرایی، مسوول ثبت ملی آثار تاریخی-فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی، از دست‌یابی به چندین مجموعه سنگ‌نگاره‌های باستانی در بلندی‌های (:ارتفاعات) جنوب شهر مشهد خبر داد.

به‌گفته‌ی طغرایی در بررسی‌های باستان‌شناسی که به‌تازگی با آرمان شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی بلندی‌های جنوب مشهد درحال انجام است، چهار مجموعه نویافته از سنگ‌نگاره‌های باستانی کشف و مورد مستندسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این مجموعه سنگ‌نگاره‌های باستانی، نقش‌های پرشماری مانند نقش قوچ، بز کوهی، تصویر انسان با کمان در دست و در حال شکار به‌ صورت کنده شده بر روی سطح‌های سنگی ترسیم شده است.

طغرایی افزود: در بررسی‌های نخستین، پیشینه‌ی ایجاد این نقش‌ها از پیش از تاریخ و نزدیک‌به هزار تا ۶۰۰۰ سال پیش گمان زده شد که البته در حال بررسی است.

وی با اشاره به اهمیت باستان‌شناختی این آثار تاریخی فرهنگی یادآوری کرد: سنگ‌نگاره‌های باستانی به دلیل اینکه اندیشه و باورهای انسان‌های پیش از تاریخ را به‌ صورت تصویری و مستند نشان می‌دهند، بیانگر بخش مهمی از فرهنگ و تمدن بشری هستند.

مسوول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن این سرمایه‌های ملی گفت: در سال‌های گذشته بخشی از این نقش‌ها به دست افراد گوناگون ویران شده است، برای نمونه برخی از گروه‌های غیرحرفه‌ای کوهنوردی با رنگ‌پاشی بر روی نقوش، موجب از میان‌رفتن آن‌ها شده‌اند. در شهرستان طرقبه شاندیز نیز برداشت سنگ‌های معدنی آسیب گسترده‌ای به پهنه‌های سنگ‌نگاره‌ها وارد کرده‌ است که باید جلوی این ویران‌گری‌ها گرفته شود.

طغرایی ادامه داد: پس از مستندسازی این نقش‌ها و حفاظت از آن‌ها، آثار یادشده در فهرست آثار ملی ثبت شده و به‌ عنوان  مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی در بلندی‌های جنوب مشهد، به مردم معرفی خواهند شد.

برپایه‌ی گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی‌ گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، وی یادآور شد: با توجه به وجود عرصه‌ی‌ گسترده کشت دیم در این بلندی‌ها به نام تخته مایان و گذر چندین راه ارتباطی تاریخی از روستاهای دامنه‌ی بینالود به سمت مشهد، تاکنون چندین آب‌انبار، دژ تاریخی، راه سنگ‌چین، کاریز (:قنات) تاریخی و چشمه‌های طبیعی آب شناسایی شده که بایسته است نگاه‌داری و بازسازی شوند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-07