لوگو امرداد
گزارش تصویری از

آتشکده اصفهان میزبان واپسین روز گهنبار ایاثرم گاه

انجمن زرتشتیان اصفهان آیین گهنبار چهره ایاثرم گاه را در «درمهر» گوهر و مهربان اصفهان برگزار کرد.

آیین گهنبارخوانی چهارمین چهره از شش جشن سالانه‌ی ایرانیان به پاس آفرینش گیاه در هستی با اوستاخوانی موبد بهزاد نیکدین انجام شد. این آیین با باشندگی شماری از زرتشتیان در واپسین روز چهره‌ی ایاثرم گاه به روز انارام ایزد از ماه مهر به سالمه ی 3757 مزدیسنی برابر با  چهارشنبه 24 مهرماه 1398 خورشیدی در آتشکده‌ی اصفهان برگزار شد.

واژه‌ی گهنبار دارای دو بخش گاه و انبار است. گهنبارها جشن‌هایی فصلی هستند. در هر سال، شش چهره‌ی گهنبار برگزار می‌شود که هر کدام یادآورِ گاهی از آفرینش است. این شش پله در «فروردین‌یشت»، بند هشتاد و شش، به این ترتیب «آسمان، آب، زمین، گیاهان، جانوران و انسان.» است. در باور زرتشتیان گهنبار ایاثرم گاه هنگامه‌ی آفریده شدن «گیاه» از سوی خداوند است و آیین‌های این گهنبارهم‌چون دیگر گهنبا‌رها برگزارمی‌شود.

«ایاثرم‌گاه» چهره‌ی چهارم گهنبار است. این جشن از روز اشتاد ایزد و مهرماه تا روز انارم ایزد ادامه دارد كه در سالنمای رسمی کشور با ٢٠ تا ٢٤ مهرماه برابری می‌کند. ایا(ائیوی) به چم(:معنی) بر، بالا و رو است و بخش دوم به چم سرودن و خواندن است. ایاثرم به آغاز سرما اشاره دارد. در این گهنبار گیاه آفریده شده است. از این رو در سفره‌ی گهنبار‏، شاخه‌ای از گیاه همیشه سبز مانند مورد می‌گذارند.

01

02

03

04

05

06

07

08

فرتورها از پدرام باوفا است.

7777

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09