لوگو امرداد
در امرداد 458 چاپ شده است:

بروجرد؛ رخساره‌ای سبزینه از کوه و دشت

p08بروجرد، شهر و دیاری آشناست. سرزمینی سرشار از شادمانی و شُکوه. مردمانش با تاریخ و پیشینه‌ای کهن درآمیخته‌اند و فرهنگی ژرف و مایه‌ور دارند. آن‌جا یادبودهای تاریخی و دیدنی‌های زیست‌بومی، پُرشمار است و هر گوشه‌اش نشان از زیست‌بومی دست‌ودل‌باز دارد. شهری که پابه‌پای تاریخ آمده است و از هر زمان و دوره‌ای یادگاری گران‌بها در پهنه‌ی خود نهفته دارد.
دشتی بارآور به نام سیلاخور در یک‌سو و چکادهای بلند و آسمان‌سایی چون گرین در دیگرسو، شهر بروجرد را در میان گرفته‌اند. دشت و کوه‌های بلندی که بخشی از زاگرس سرفراز به‌شمار می‌روند. چشمه‌هایی که از کوه‌های دورونزدیک جاری است، جان‌بخش‌اند و این شهر را تازگی‌ای بی‌پایان می‌بخشند. این شهر از سه سو در دامان کوه‌های فرازجو جای دارد.

بروجرد از شمال همسایه‌ی شهرهای ملایر و نهاوند، در استان همدان است و از خاور با شهر اراک و از باختر با الشتر دیوار‌به‌دیوار است. جنوب بروجرد نیز راه به شهرهای خرم‌آباد و دورود می‌بَرد. بروجرد از شهرهای بزرگ استان لرستان است.
بروجردی‌ها خوگرفته با آب‌وهوایی سرد هستند. زمستان‌های آن‌جا هر اندازه هم که سرد باشد تابستان‌هایش به خنکی و دلپذیری‌ای است که سرمای گزنده‌ی فصل سرد سال را جبران می‌کند.
اگر بخواهیم از امروز به گذشته‌های تاریخی بازگردیم، در یادهای دیرینه‌مان دیواری را خواهیم دید که گرداگرد بروجرد کشیده شده بود و گویا تا پایان روزگار قاجاریه شهر را چون نگینی دربَر می‌گرفت. از این‌روست که بافت تاریخی شهر بروجرد سرشار از نشانه‌های کهن است؛ به‌ویژه بازار بزرگ آن و سازه‌هایی که هنوز هم با زندگی مردم پیوند دارند. در کنار و پهلوبه‌پهلوی آن، بافت امروزین بروجرد به‌چشم می‌آید. هم‌نشینی بافت تاریخی با بافت امروزی شهر، با کوی و برزن‌هایی آکنده از یادبودهای دیرینه‌، فضایی میان دو زمان گذشته و اکنون ساخته است.
بروجرد تکیه‌داده به تاریخی پُرفرازونشیب است. در این‌که بنیادگذار بروجرد چه کسی بوده است؟ گفته‌های ناهمسانی هست. برخی آن را ساخته‌ی شاهزاده‌ای اشکانی به نام ویرو و برخی دیگر آن را از شهرهای ساسانیان و ساخته‌ی فیروز، شهریار ساسانی می‌دانند. شاید نام کهن بروجرد ویروگرد باشد که خود نامی بازمانده از روزگار ساسانیان است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «بروجرد؛ رخساره‌ای سبزینه از کوه و دشت» به خامه‌ی بامداد رستگار که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد به چاپ رسیده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره‌ی 458 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 458 از ‌‌دوشنبه، دهم امردادماه، 14001 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد، شماره‌ی 458

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01