لوگو امرداد
در امرداد 459 چاپ شد:

شاهپور شهبازی بزرگ‌مردی برای همه‌ی دوران‌ها

p03 1شادروان شاپور شهبازی یکی از نامدارترین باستان‌شناسان، تاریخ‌نگاران و پژوهش‌گران ایران‌باستان به ویژه دوره‌ی شکوهمند هخامنشیان است که دلبستگی فراوانی به ایران و ایرانی داشت و با پژوهش‌های ارزنده‌ی خویش پرده از تاریکی‌های تاریخ گشود و روشنایی را برای پژوهندگان دیگر به اَرمغان گذاشت. زنده‌یاد استاد شهبازی را بی‌گمان باید بزرگ‌مرد و نیک‌مردی برای همه‌ی دوران‌های تاریخ دانست و یاد کرد.

به گزارش امرداد، پروفسور شاپور شهبازی در سیزدهم شهریورماه 1321خورشیدی در کویِ (محله) قصردشت شیراز زاده شد. در همان دوران خردسالی مادرش را از دست داد. زنده‌یاد شهبازی در خانواده‌ای فرهنگ‌دوست و اَدب‌پرور بزرگ شد و پدرش زنده‌یاد حاجی ابراهیم شهبازی که از زمین‌داران و باغ‌داران نامدار شیرازی بود، سرشتی (:طبعی) شاعرانه داشت و شاپور خُردسال از همان آغاز چکامه‌های (:اشعار) حافظ، سعدی و فردوسی بزرگ را از زبان پدرش فراگرفت. دوره‌ی دبستان و راهنمایی را در مکتب قصردشت شیراز گذراند و دوران دبیرستان را در دبیرستان حکمت که در آن زمان، شادروان دکتر مهدی حمیدی شیرازی مدیر آن بود، به پایان رساند.

شادروان شهبازی پس از گرفتن دیپلم در رشته‌ی تاریخ و جغرافیا در دانشگاه پهلوی (شیراز کنونی) تحصیلات خود را دنبال کرد و در سال 1347 خورشیدی با رتبه ی یکم مدرک کارشناسی تاریخ گرفت. پس از آن، با بهره‌گیری از بورس شاگرد اولی برای دنباله‌ی تحصیل راهی لندن شد و در سال 1349 خورشیدی در رشته‌ی باستان‌شناسی آسیای غربی از دانشگاه لندن مدرک کارشناسی اَرشد گرفت. او دوباره به ایران بازگشت و در دانشگاه پهلوی شیراز به آموزش جوانان پرداخت. در پایان همان سال بار دیگر به لندن رفت و در دانشگاه لندن در پایه‌ی دکترا، در رشته‌ی باستان‌شناسی ایران هخامنشی به تحصیل خود ادامه داد و در سال 1352 خورشیدی، مدرک دکترا را دریافت کرد. استاد شهبازی در سال 1362 خورشیدی (1983میلادی) نیز، مدرک پسا دکتری خود را در رشته‌ی تاریخ‌شناسی ایران از دانشگاه گوتینگن دریافت کرد.

پروفِسُور شاپور شهبازی به زبان‌های انگلیسی و آلمانی چیرگی (:تسلط) داشت و با زبان‌های فرانسوی، یونانی، عربی و آرامی نیز آشنا بود و از میان زبان‌های باستانی ایران به ویژه به زبان پارسی باستان چیرگی کاملی داشت.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «شاهپور شهبازی بزرگ‌مردی برای همه‌ی دوران‌ها» به قلم سیاوش آریا به یاد زنده‌یاد شاهپور شهبازی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌‌ی 459 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  459 از ‌‌دوشنبه، 31 امردادماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 459

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05