لوگو امرداد

آیین گهنبار در رستم باغ مجازی برگزار می‌شود

گهنبار رستم باغ 1هیات امنای موقوفه ارباب رستم گیو از برگزاری مجازی آیین گهنبار چهره پَیتَه‌شَهیِم گاه بدون باشندگی همکیشان خبر داد.

آیین گهنبارخوانی چهره پَیتَه‌شَهیِم گاه در نخستین روز گهنبار روز اشتاد ایزد گاهشماری زرتشتی برابر با دوشنبه ۲۱ شهریورماه 1401 خورشیدی ساعت 16 در آتشکده مجموعه مسکونی رستم‌باغ بدون گردهمایی آیینی به گونه مجازی برگزار خواهد شد.

گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است. شش چهره گهنبار یادآور شش پله‌‌ی (:مرحله‌‌ی) آفرینش است. این شش پله در «فروردین‌یشت»، بند هشتاد و شش، به این ترتیب است: «آسمان، آب، زمین، گیاهان، جانوران و انسان.»
«پَیتَه‌شَهیِم» سومین چهره از شش گهنبار سال به چم (معنی) پایان تابستان است. در باور زرتشتیان گهنبار پیته‌شهیم هنگامه‌ی آفریده شدن «زمین» از سوی پروردگار است. گهنبار «پَیتَه‌شَهیِم» یا گهنبار چَهره‌ی پایان تابستان، هر سال از روز اَشتاد ایزد بر پایه‌ی گاه‌شمار زرتشتیان برابر با ۲۱ شهریورماه در سالنمای رسمی کشور آغاز می‌شود. این گهنبار هم‌چون دیگر گهنبارها پنج روز به درازا خواهد کشید و در روز انارام برابر با ٢۵ شهریورماه به پایان می‌رسد. آیین‌های این گهنبار هم‌چون دیگر گهنبا‌رها برگزارمی‌شود. در روستاهای زرتشتی‌نشین‏، هر روز در خانه‌ای سفره‌‌ی گهنبار گسترده و اشیا و خوراک‌هایی روی آن گذاشته می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09