لوگو امرداد
گزارش تصویری

آیین گهنبارخوانی پایان تابستان در آدریان رستم‌باغ

با هماهنگی هیات‌امنای موقوفه ارباب رستم گیو آیین گهنبار همزمان با نخستین روز چهره پیته شهیم گاه در آدریان مجموعه رستم‌باغ برگزار شد.
موبد اردشیر مهربانی آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار پایان تابستان را به‌جا آورد. پیش از برگزاری آیین، فرخزاد اردشیریان فرنشین هیات امنای موقوفه ارباب رستم گیو در سخنانی با خوش‌آمدگویی به فرنشین انجمن موبدان، جمشید غریبشاهی، هموند هیات‌امنای موقوفه گیو، خانم زند وکیل موقوفه و چند تن از دست‌اندرکاران باشنده و با سپاس از موبد مهربانی به گزارش از کارهای انجام شده پرداخت. وی با اشاره به تجهیز و بهره‌برداری از باغ کودک رستم‌باغ در هنگام گهنبار پیشین، از تجهیز و بازسازی زمین فوتبال با همازوری جوانان رستم‌باغ خبر داد و گفت تجهیز زمین فوتبال 20 میلیون تومان هزینه‌ دربرداشته و موقوفه ارباب رستم گیو تقبل و پرداخت کرده است. زمین فوتبال پس از برگزاری آیین گهنبار گشایش یافت. سخنان دینی موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان تهران پایان‌بخش برنامه بود. موبد پولادی از بهسازی رستم باغ و دست‌اندرکاران برگزاری گهنبار سپاسگزاری کرد و درباره آیین گهنبار گاه دادودهش و همازوری، سخن گفت. آیینی که جزو مراسم درگذشتگان‌مان برای روان و فروهر درگذشتگان است و از افتخارات زرتشتیان این است که همه مراسم و آیین‌ها را به گونه‌ی جشن برگزار می‌کند. مراسم را برای درگذشتگان «جَشَن» و برای بازماندگان «جَشن» می‌نامند که هر دو واژه از یک ریشه هستند. این آیین بدون گردهمایی آیینی همکیشان برگزار شد. برای هم‌بهره شدن خانواده‌های ساکن رستم‌باغ از میزد مینوی گهنبار پیشکش‌هایی از سوی هیات‌امنای موقوفه ارباب رستم گیو برای آنان فرستاده شد. پخش زنده آیین گهنبارخوانی از ساعت 16 دوشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با اشتاد ایزد گاهشمار زرتشتی همرسانی شد. بازپخش مراسم را از اینستاگرام امرداد بیننده باشید.

گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است. شش چهره گهنبار یادآور شش پله‌‌ی (:مرحله‌‌ی) آفرینش است. «پَیتَه‌شَهیِم» سومین چهره از شش گهنبار سال به چم (معنی) پایان تابستان است. در باور زرتشتیان گهنبار پیته‌شهیم هنگامه‌ی آفریده شدن «زمین» از سوی پروردگار است.

0 3

2 15

3 10

4 7

5 8

6 7

7 6

8 7

9 7

10 7

11 7

12 6

13 6

14 5

15 5

فرتورها از شهرام نمیرانیان است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05