لوگو امرداد

کشف سایت فسیل جانوری در خاور تهران

1 12 باستان‌شناسان به یک سایت فسیل با تراکم بالا در خاور تهران دست یافتند.

به گزارش ایلنا، قاسم رحیمی، باستان‌شناس، از یافته‌شدن یک سایت فسیل در خاور تهران خبر داد و گفت: در بررسی‌هایی که از سایت‌های باستانی داشتیم این محوطه را شناسایی کرده بودیم و چندی پیش به‌گونه‌ی برنامه‌ریزی شده برای انجام پژوهش‌های بیش‌تر به این گستره رفتیم.

او با اشاره به آن‌که این سایت فسیل را در زمان بازدیدهای میدانی از خاور تهران شناسایی و سپس با بررسی‌های انجام شده به درستی آن پی برده‌اند، گفت: این کار با همکاری بهزاد حسینی سربیشه، از باستان‌شناسان انجام شده است. با توجه به آنکه در سال‌های گذشته، همکاران باستان‌شناس موفق شده بودند در شهرستان‌های کناری (:مجاور) تهران همانند دماوند و فیروزکوه و پردیس، سایت فسیل‌های همانندی به‌دست آورند، توانستیم در این محوطه که به تهران نزدیک است نیز آثار فسیل به‌دست آوریم. اکنون در حال انجام پژوهش‌ها بر روی این یافته‌ها هستیم.

رحیمی با اشاره به آنکه هم‌اکنون درحال آماده‌سازی و گردآوری مستندات پهنه‌ها و سایت فسیل‌های خاور تهران هستند، یادآور شد: این گستره یک محدوده‌ی پهناور نزدیک‌به ۵۰۰ متر دارای لایه زمین‌شناسی بسیار خوب است که در آن فراوانی فسیل‌های موجودات دریایی (صدف گونه‌ها و آمونیت‌ها) دیده می‌شود. پراکنش فسیل‌ها در این محوطه بسیار زیاد است چنانکه می‌توان گفت در یک سانتی‌متر صدها فسیل وجود دارد.

این باستان‌شناس در پاسخ به این پرسش که آیا آزمایش‌های لازم بر روی این فسیل‌ها صورت گرفته گفت: اکنون در مرحله آزمایش قرار داریم از این روست که می‌گوییم اخبار تکمیلی را پس از انجام آزمایش‌ها آگاهی‌رسانی می‌کنیم.

البته کوروش روستایی، رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی، با اظهار بی‌اطلاعی از کشف این سایت فسیل به ایلنا، گفت: با توجه به آنکه تحقیق و پژوهش درخصوص فسیل‌های چند میلیون‌ساله حیوانی یا گیاهی در زمره فعالیت‌های وزارت میراث و پژوهشکده باستان‌شناسی جای نمی‌گیرد، از این رو در جریان کشف چنین سایت فسیلی نیستم. این امر در زمره فعالیت سازمان زمین‌شناسی و محیط زیست خواهد بود.

او ادامه داد: حتا چند سال پیش در زمان انجام فعالیت عمرانی در جاده لرستان- الشتر با یک مجموعه استخوانی بسیار پرمایه (:غنی) روبه‌رو شده بودند که پس از بازدید دریافتیم با افق استخوانی جانوری روبه‌رو هستیم و حتا نشانه‌هایی از حضور ببر دندان خنجری را مشاهده کردیم و با برجای‌مانده‌هایی (:بقایایی) از موجودی روبه‌رو شدیم که ۶ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد. ما زمانی به این سایت‌ها ورود می‌کنیم که به انسان مربوط باشد یا انسان در آن دخالت داشته باشد. اگر فسیل ویژه‌ی دیگری باشد، سرپرست آن سازمان زمین‌شناسی و… خواهد بود.

او همچنین از دست‌یابی به سایت فسیل‌ها در شهرهای کناری خاور تهران نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: به گمانم به همان دلیل که کشف این سایت فسیل‌ها ارتباط انسانی ندارند و به حوزه‌ی باستان‌شناسی ارتباطی پیدا نمی‌کند، در جریان آن نیستم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08