لوگو امرداد

آرامگاه ابن‌یمین؛ خواستگاه گردشگری فرومد

farimadروستای هدف گردشگری فرومد در بخش خاوری (:شرقی) شهرستان میامی (کیلومتر 115) و در مسیر میامی به سبزوار جای دارد.. در مرکز این روستای زیبا، ساختمانی سرخ فام به چشم می خورد که آرامگاه ابن یمین، سراینده‌ی نام‌آور و قطعه‌سرای بزرگ زبان فارسی است.

سازه‌ی آرامگاه در سال 1353 بازسازی و ساختمان زیبایی در آن محل ساخته شد كه برخی آن را نماد كلاه سربداران و برخی دیگر آن‌را به گونه‌ی گلی در حال شكفته‌شدن می‌دانند. این سازه که با بافت روستا هم‌خوانی ندارد، شش گوش است. ‏سنگ گور دارای شش گوشه‌ی کوچک است که روی آن نوشته شده: «آرامگاه امیرفخرالدین محمدابن یمین‌الدین متخلص به ابن یمین، شاعری بوده است دانشمند، دوران زندگی را با کمال مناعت و وارستگی به پایان رسانده است».

امیر فخرالدین محمودبن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی فرومدی نامور به ابن یمین در پایان سده‌ی هفتم مهی (:هجری قمری) چشم به جهان گشود.

این سراینده‌ی فرهیخته زندگانی درازی داشته و بیشتر سال‌های زندگی به‌ویژه واپسین سال‌های آن به سبب فضای نا آرام و آكنده از هرج و مرج روزگار مغول و گسیختگی اوضاع و احوال و نبود امکان ادامه زندگانی به اتكای سرایندگی و اعتماد مطلق بر ذوق و قریحه‌ی سخنوری در سبزوار و فرومد به قناعت و گوشه‌نشینی و کشاورزی پرداخته است.

آرامگاه وی درفرومد یادآور خاطرات بزرگ‌مردی است كه با سرودن اشعار ساده و كلامی شیرین و دلپذیر همه را به سوی كمال انسان دعوت می‌کرده است و که امروز میعادگاه صاحب‌دلان و مشتاقان شعر و ادب پارسی است و پس از سده‌ها همچنان بزرگ وگرامی داشته می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09