لوگو امرداد
در امرداد 461 چاپ شده است:

مِتاوِرس، انقلابی در آموزش‌های پیشرفته و کاربردی

p05آموزش و پرورش دانش‌آموزان یا همان کودکان و نوجوانان، به گونه‌ی امروزیِ آن یعنی آموزش آن‌ها در مدرسه چه تاثیری در زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها می‌گذارد؟

آیا کودکان و نوجوانان به دیپلم‌گرفتن نیاز دارند و بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند؟ آیا دانشی که در مدرسه به مغز آن‌ها تزریق می‌شود، مشکل‌های آن‌ها را در زندگی چاره‌گشایی می‌کند؟

در این نوشتار پس از گزارش کوتاهی درباره‌ی گذشته‌ی آموزش و پرورش، به آموزش و پرورش دانش‌آموزان امروزی نگاهی خواهیم داشت. اگر فرزند شما هنوز در مدارس آموزش و پرورش در حال یادگیری است، خواهش می‌کنیم این نوشتار را تا پایان بخوانید:

تاریخچه‌ی آموزش و پرورش به روش امروزی

برای اینکه با ارزشمندیِ آموزش و پرورش در پیشرفت زندگی فردی و اجتماعی آشنا شویم، آوردنِ این تاریخچه‌ی کوتاه باارزش است. شاید بتوان گفت کشورهای شمال اروپا، پیشتازان آموزش‌ و پرورش به روش امروزی به‌شمار می‌روند.

نزدیک به 300سال پیش و در سال 1736 میلادی، یادگیریِ خواندن، برای کودکان نروژی اجباری شد. امروزه نروژ یکی از بهترین کشورها برای زندگی فردی و اجتماعی به‌شمار می‌رود و از اقتصادی پویا برخوردار است. در سوئد هم به فاصله‌ی زمانی کوتاهی پس از نروژ، این رخداد دیده می‌شود. همین‌گونه و در سال 1830 میلادی، فرستادن کودکان سوئیسی به مدارس ابتدایی به شیوه‌های امروزی اجباری شد. سوئیس از باسوادترین کشورهای جهان است که از کیفیت زندگی فردی و اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است.

هدف آموزش و پرورش در دویست سال گذشته چه بود؟

پیشینه‌ی آموزش بسیار دیرینه است، اما درست آنکه مدرسه‌ها به شکل امروزی در سده‌ی بیستم میلادی در بیشتر اروپا و آمریکای شمالی و در 9 دهه‌ی گذشته در ایران شکل گرفت. در سده‌های گذشته، کم‌وبیش همه‌ی پدر و مادرها در اندیشه‌ی آن بودند که از فرزندان خود به عنوان کشت‌کار یا کارگر بهره برند تا آنکه به آن‌ها دانش بیاموزند. آرام‌آرام جنبه‌ی انتزاعی کارها بیشتر شده و دانش و مهارت کارگران و کارکنان از دید اقتصادی، ارزشمند شد. بنابراین دیگر توانایی فیزیکی و سواد مکتب‌خانه‌ای برای داشتن کاری درخور، کارآمد نبود. اکنون تنها کافی است درنظر بگیریم که با پیشرفت‌های بسیار در زمینه تکنولوژی و هوش مصنوعی، آموزش و پرورشِ کودکان و نوجوانان ما چه هدف‌هایی را باید پی‌گیری کند؟

آنچه در بالا آمده است بخشی ار نوشتاری‌ است باعنوان «مِتاوِرس، انقلابی در آموزش‌های پیشرفته و کاربردی»، به قلم دکتر کیقباد بهدین که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره 461 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  461 از ‌‌دوشنبه، 25 مهرماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار دارد.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند:

فروش اینترنتی شماره‌ی 461 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30