لوگو امرداد
نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس خبر داد

ابلاغ بخشنامه لغو ماده 881 مکرر قانون مدنی برای ادیان رسمی کشور به دادگستری‌ها

photo 2022 12 11 09 27 26نماینده‌ی ایرانیان زرتشتی از ابلاغ بخشنامه قوه قضائیه به دادگستری‌های کل کشور مبنی بر «ایرانیان زرتشتی، کلیمی، مسیحی مشمول ماده 881 مکرر قانون مدنی نمی‌باشند» خبر داد.

پیرو آگاهی‌رسانی دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس، پس از 15 سال پیگیری مداوم ایشان و با استناد حقوقی در نامه‌نگاری‌ها و برگزاری نشست‌های متعدد تخصصی با مسوولان در رده‌های مختلف سرانجام به نتیجه رسید که «ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی مشمول ماده 881 مکرر قانون مدنی نمی‌باشند». این موضوع در بخشنامه شماره 9000/23767/1000 مورخ 1401/9/12 معاون اول قوه قضاییه به دادگستری‌های کل کشور ابلاغ شد. ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی بیان می‌کند «کافر از مسلم ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری مسلم باشد وراث کافر ارث نمی‌برند اگر چه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر مسلم باشند». بنابر این، ماده 881 مکرر که سال‌ها اجرا می‌‌شد و در آبان ماه ۱۳۷۰ به صورت قانون درآمد، برای پیروان ادیان الهی شناخته شده در قانون اساسی، یعنی زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان نباید اجرا شود و باید بر اساس احوال شخصیه دین فرد درگذشته تقسیم ارث انجام پذیرد.
در این بخشنامه که به امضای محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه رسیده و رونوشت آن برای دکتر اسفندیار اختیاری ارسال شده، آمده است:
«با عنایب به اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ماده واحده قانون «اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه در محاکم» مصوب ۱۳۱۲ و قانون «رسیدگی به دعاوی مطروحه راجع به احوال شخصیه و تعلیمات دینی ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی» مصوب ۱۳۷۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام، اطلاق ماده ۸۸۱ مکرر الحاقی به قانون مدنی مصوب ۱۳۷۰ بر اقلیت های دینی مشمول فوق‌الذکر، صدق نمی‌کند، لازم است محاکم قضایی در مورد احوال شخصیه آنان برابر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام نمایند. فلذا مقررات مذهب متوفی راجع به ارث لازم‌الرعایه است».photo 2022 12 11 09 27 32

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07