لوگو امرداد

آیین رونمایی از کتاب فرهنگ بهدینان شریف آباد اردکان یزد

تالار انجمن اشا میزبان آیین رونمایی از کتاب فرهنگ بهدینان شریف آباد اردکان یزد بود.
مهرداد قدردان نویسنده این کتاب افزون بر بیان انگیزهای نوشتن این کتاب به بیان چگونگی گردآوری اسناد پرداخت و گفت: این کتاب برگرفته از رساله دکتری من با راهنمایی دکتر زهره زرشناس به انجام رسیده است. در این پژوهش کوشیدم آداب و رسوم شریف‌آبادیها را ثبت کنم و این به معنای حس ملی‌گرایی نیست.  زمانی که موبد موبدان و زرتشتیان استخر ناچار به کوچ شدند، انتهایی ترین مکان کوره استخر یکی از 5 کوره‌ی دوره ساسانیان که مثلث ترک آباد، شریف آباد و احمدآباد بود را برگزیدند. در ترک‌آباد موبد موبدان مستقر شد ولی دو خانواده از موبدان در شریف‌آباد ماندند و شعله‌ای از آتش سپند در آنجا ماندگار شد. هنگامی‌که که شریف‌آباد تحت فشار قرار گرفت و موبد موبدان به یزد کوچ کرد آتش در شریف‌آباد ماند. ملا کاووس یاد می‌کند: «موبد موبدان از ترک آباد رفته یزد ولی هنوز آتش سپند در شریف‌آباد است». برخی از احمدآبادی‌ها از جمله موبد موبدان هم به یزد رفتند. بیشترین احمدآبادی ها به شریف آباد مهاجرت کردند و ترک آباد خالی از سکنه زرتشتی شد بنابراین بار تجمیع این مثلت روی دوش شریف‌آباد قرارگرفت و باعث شد آین آداب و رسوم پابرجا بماند و این آداب و رسوم فقط برای شریف‌آبادی‌ها نیست بلکه برای همه زرتشتیان است. دکتر قدردان ادامه داد: یک تکه کاغذ کوچک و یا قطعه عکس و هر چیز کوچکی که در یاد و خانه شما باشد خیلی کمک‌کننده است. وی افزود برای مدرسه جمشیدی افزون بر 500 صفحه مدرک وجود داشت که کمک کرد تا تاریخچه آن را بنویسند ولی مدرسه خرمن جز سنگ‌نوشته در ورودی آن چیز دیگری وجود ندارد ولی با همین تکه سنگ‌نوشته به پژوهش در این زمینه مشغول هستم.
سخنران بعدی مدیر مسوول انتشارات فروهر و همکار نویسنده دکتر فرزانه گشتاسب، دانش‌آموخته فرهنگ و زبان‌های باستانی، بود. ایشان شوند اصلی حضورشان را سپاسداری قلبی از این کار بیان کرد چون حس می‌کند نیاکان ما دیگر یک اسم خالی نیستند بلکه آنها هویت ما هستند و ما می‌فهمیم که آنها چه کار بزرگی برای ما انجام داده‌اند و اکنون وظیفه ما است که برای آیندگان این میراث را پاس بداریم و گسترش دهیم. پرسش اصلی این است که چه اتفاقی افتاد که ما با این سختی‌ها باز زرتشتی مانده‌ایم و این گونه کارهای پژوهشی برای پاسخ به پرسش‌ها باید ادامه داشته باشد. این بخشی از پروژه بزرگ فرهنگ شفاهی زرتشتیان است که بخش اول آن به تازگی انجام شده و در کتاب فرهنگ شفاهی مکتوب می‌شود. اکنون به کمک تکنولوژی دیگر نگران از میان رفتن اسناد مکتوب نیستیم ولی فرهنگ شفاهی ما در معرض خطر از بین رفتن قرار دارد. با این کارها می‌توانیم به مانایی آنها امیدوار باشیم.
دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس دیگر سخنران برنامه با سپاسداری از مهندس سهراب سلامتی، فرنشین انجمن اشا، سازمان فروهر و انتشارات فروهر که در چاپ کتاب مشارکت داشتند، گفت: افزایش قیمت برروی چاپ و نشر تاثیر گذاشته و قیمت کتاب را افزایش داده حتا این افزایش قیمت روی مراسم‌ها هم تاثیر گذاشته است. درخواستی از نیک‌اندیشان دارم که نیک‌اندیش فرهنگی باشیم و یاریگر کسانی که در این راه گام نهاده‌اند و آنها را در چاپ کتاب یاری دهیم. همچنین بر سخن فرزانه گشتاسب که با نگهداشت فرهنگ شفاهی، فرهنگ خودمان را پاس بداریم، تاکید کرد.
در ادامه از موبد فرهیخته موبد مهربان فیروزگری درخواست شد که به جایگاه برود که با فروتنی به تشویق باشندگان پاسخ داد. دکتر اسفندیار اختیاری، دکتر افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان و فریدون بهرامیان‌ فرشید، فرنشین سازمان جوانان زرتشتی تهران (سازمان فروهر) نیز به جایگاه فراخوانده شدند و با پیشکش دسته گل از موبد مهربان فیروزگری، دکتر مهرداد قدردان، نویسنده کتاب و دکتر فرزانه گشتاسب مدیر مسوول انتشارات فروهر سپاسداری شد.
ادامه‌ی برنامه پیشکش یک جلد کتاب از سوی مهندس سهراب سلامتی به موبد فیروزگری بود که موبد آن را پشت‌نویسی کرد و نوشته را سهراب سلامتی برای باشندگان خواند. چاپ این کتاب در یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات فروهر و نیک‌اندیشی انجمن اشا به انجام رسیده است. در پایان نیز فرنشین انجمن اشا، همیاری و همفکری دکتر اختیاری در از میان برداشتن پاره‌ای از مشکلات این انجمن را سپاس داشت.
آیین رونمایی از دفتر یکم کتاب «فرهنگ بهدینان شریف آباد اردکان یزد» به قلم دکتر مهرداد قدردان بامداد آدینه دوم دی‌ماه 1401 خورشیدی همزمان با دومین دیگان 3760 زرتشتی در تالار انجمن زرتشتیان شریف آباد مقیم مرکز (اشا) برگزار شد. این برنامه با سرایش مانتره از سوی خردسالان زرتشتی آرنیکا سلامتی، راییکا ارغوانی و آرشان خدادادی آغاز شد که مورد استقبال باشندگان قرار گرفت و به رسم یادبود هدایای از طرف انجمن اشا به آنها پیشکش شد. سپس مجری برنامه پروین خدادادی در سخنانی بیان داشت می‌کوشیم از خردسالی فرهنگسازی کنیم تا جامعه همواره سربلند و پایدار باشد. این مراسم در ساعت 12 به پایان رسید.

1 26

مهرداد قدردان نویسنده کتاب فرهنگ بهدینان شریف آباد اردکان یزد

2 25

55

3 29

4 24

مجری، پروین خدادادی

6 20

سهراب سلامتی فرنشین انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان مقیم مرکز (اشا)

5 24

سرایش مانتره از سوی خردسالان زرتشتی آرنیکا سلامتی، راییکا ارغوانی و آرشان خدادادی

7 22

8 22

مهرداد قدردان نویسنده کتاب فرهنگ بهدینان شریف آباد اردکان یزد

9 19

12 19

13 17

14 18

15 14

16 10

17 14

18 13

19 11

20 10

0 6

21 7

22 7

23 6

24 5

10 16

45 1

25 6

26 5

فرزانه گشاسب دکترای زبان‌های باستانی ایران

27 4

28 5

29 5

اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس

30 6

تابلوی دهشمندان از دهه پنجاه خورشیدی

31 6

32 4

سپاسداری از موبد مهربان فیروزگری

33 4

34 4

سپاسداری افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران از مهرداد قدردان

35 5

سپاسداری فریدون بهرامیان‌ فرشید فرنشین سازمان فروهر از فرزانه گشتاسب

36 3

41 1

سپاسداری انجمن شریف آباد از اسفندیار اختیاری

42 1

چهره میانی موبد پدرام سروش‌پور

37 3

11 21

پروین فرزانگی همسر مهرداد قدردان

39 2

40 3

44

فرتور ازهمایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-22