لوگو امرداد

دانشجویان رشته ادیان از آدریان تهران دیدن کردند

گروهی از دانشجویان رشته ادیان در دیدار از آتشکده تهران با ویژگی‌های این نیایشگاه آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن زرتشتیان تهران، موبد هرمز خسرویانی با بیان برخی از آیین‌هایی که هنگام نیایش برای زرتشتیان بایسته است، درباره‌ی چرایی و چگونگی توجه ویژه به آتش و دیگر آخشیج‌های سزاوار ستودن مانند آب، باد و خاک، در دین زرتشتی، گزیده‌ای را بازگو کرد. همچنین به پرسش‌های گوناگون دانشجویان پاسخ داد. به گفته‌ی عاصمی استاد ادیان، این دانشجویان برای آشنایی با نیایشگاه‌های ادیان رسمی در ایران، از برخی مکان‌های وابسته به مسیحیان و کلیمیان هم دیدن کرده‌اند و به آدریان تهران نیز آمده‌اند تا با این نیایشگاه هم آشنا شوند. این‌گونه دیدارها سبب می‌شود که برخی از سوتفاهم‌ها روشنگری شود. همچنین اشتراکات بیش از پیش مشخص و پررنگ‌تر شده و با تکیه بر این اشتراکات دینی گام‌های بهتری در راه آشتی و صلح می‌توان برداشت و در کنار هم زندگی بهتری داشته باشیم.

دیدار گروهی از دانشجویان رشته ادیان «جامعه المصطفی العالمیه» شهر قم، آدینه شانزدهم دی ماه ۱۴۰۱ انجام شد. در این دیدار فرنشین انجمن زرتشتیان تهران و فرنشین کمیسیون روابط عمومی انجمن نیز باشنده بودند.

ساختمان آدریان تهران به دوره قاجار می‌رسد و این اثر در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۱ با شماره‌ی ثبت ۷۴۴۲ یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سنگ بنای آدریان یا آتشکده تهران امرداد ماه ۱۲۹۳ خورشیدی، گذاشته شد و با همازوری پارسیان هند «بهرام جی بیکاجی» و زرتشتیان تهران در جشن آذرگان ۱۲۹۶خورشیدی گشایش یافت. این سازه با همیاری مالی پارسیان هندوستان «بهرامجی بیکاجی» و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند ساخته شد و آتش ورهرام آن را روانشادان موبد اردشیر رستم رستمی، موبد بهرام رشید شید و موبد هرمزدیار بهرام سروش، از یزد با آیینی ویژه پس از آنکه ۲۵ روز در راه بودند در روز آذر از ماه آذر «جشن آذرگان» در آتشدان آتشکده تهران جای دادند. درون آتشدان آن، آتش چندهزارساله بازمانده از آتشکده آذرفرنبغ کاریان فارس فروزان است. آتشی که موبدان از بامداد تا شامگاه، آن را کُنده و هیزم می‌دهند و پرستاری می‌کنند.

2 16

1 18

4 15فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10