لوگو امرداد
در امرداد 464 آمده است:

گردشگری روستایی، زمینه‌ای برای پویایی اقتصادی

p08 1برآوردها نشان می‌دهد که در تراز مالی جهان، سومین جایگاه اقتصادی ازآنِ صنعت گردشگری است. از سوی دیگر، بیش از هفت درصد صادرات جهان از این صنعت به‌‌دست می‌آید. به همین‌گونه، صنعت گردشگری اثری انکارنشدنی در تولید ناخالص ملی دارد.

بی‌گمان این صنعت پویا اگر برپایه‌ای علمی، برنامه‌ریزی‌شده و مدیریتی کارآمد رشد بیابد، به توسعه‌یافتگی کشورها کمک شایانی خواهد کرد. در این میان، گردشگری روستایی یکی از زیرمجموعه‌های این صنعت است که بهره‌مندی افزون‌تری از توانایی‌ روستاییان و توان‌های زیست‌بومی و افزایش تولید را شدنی می‌سازد و می‌تواند پیوندگاهی سوددِه میان اقتصاد شهر و روستا باشد.

شناختی کوتاه از چیستی گردشگری روستایی
گردشگری روستایی را انجام کارهای گوناگون گردشگری در فضاهای روستایی برشمرده‌اند که پیامد آن آثار سوددِه و مثبت، گاه زیان‌بخش و منفی، بر زیست‌بوم روستاها است. این‌گونه از گردشگری دربردارنده‌ی اقامتگاه‌های روستایی، برپایی جشنواره‌ها، بازی‌های بومی، گیاه‌شناسی و طبیعت‌گردی، گردهمایی برای رویدادهای ویژه و نمونه‌های دیگر، است. از همه با ارزش‌تر آنکه گردشگری روستایی به پایداری آشتی و آرامش میان هازمان (:جامعه‌) شهری و روستایی کمک می‌کند و از فشار زندگی مُدرن کنونی بر مردمان شهری می‌کاهد.
گردشگری روستایی را به چند شاخه بخش‌بندی کرده‌اند. یکی از آن بخش‌بندی‌ها، گردشگری فرهنگی در روستاست. در این راستا آشنایی گردشگران با فرهنگ بومی و روستایی و آشنایی هازمان میزبان با فرهنگ میهمان را می‌توان برشمرد. بدین‌گونه دادوستدی فرهنگی میان شهر و روستا پدیدار می‌شود و گردشگر و گردش‌پذیر به شناخت و درک درستی از جهان پیرامون خود دست می‌یابند. اگر به این نکته توجه کنیم که جهان مدرن می‌کوشد انسان‌های کنونی را یک‌دست کند و گوناگونی آیین‌ها را از میان بردارد، آن‌گاه به اهمیت گردشگری روستایی بیش‌تر پی خواهیم بُرد.
زیرمجموعه‌ی دیگر گردشگری روستایی، گردشگری زیست‌بومی است. هنجارهای اجتماعی و بومی روستاها پیوندی ناگسستنی با زیست‌بوم و مردمان آن گستره‌ دارد، پس گردشگری زیست‌بومی، پایدارترین و سازگارترین گونه‌ی گردشگری است. از این‌گونه می‌توان بسترهای کم‌مانندی برای گسترش جاذبه‌های روستا و مدیریت منابع بومی پدید آورد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «گردشگری روستایی، زمینه‌ای برای پویایی اقتصادی» به قلم  بامداد رستگار که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره‌ی 464 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 464 از ‌سه‌شنبه، 27 ‌دی‌ماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 464 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 464  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30