لوگو امرداد
چکیده‌ای از سخنرانی بهمن‌ماه سازمان زنان زرتشتی تهران

انوشه باستانی: حفظ توانایی قدرت ادراکی مغز با ورزش حافظه

سازمان زنان زرتشتی تهران در نخستین دوشنبه ماه بهمن با سخنرانی انوشه باستانی پیرامون ورزش حافظه برپایه‌ی طب سنتی میزبان همکیشان بود.
آغازگر برنامه اوستاخوانی پریناز آبادانی بود. سپس به مناسبت اینکه انوشه باستانی، به تازگی به جرگه موبدان درآمده است از وی سپاسداری شد. در ادامه ایشان که کارشناس روانشناسی و مشاور مهارت های سالم زیستن هستند در زمینه‌ی «ورزش حافظه برپایه طب سنتی» به سخنرانی پرداخت. سخن با بررسی واژه ورزش آغاز شد: ورزش واژه‌ای پازندی است که معانی گوناگونی دارد از جمله «کار» نیاکانمان به تجربه و با دانش زمان خود دریافته بودند که هرچه بیش‌تر از«جسم و ذهن» کار بکشیم ورزیده‌ترخواهند شد. به کمک «ورزش حافظه» توانایی قدرت ادراکی مغز، در مقابله با آسیب نورولوژیکی ناشی از فاکتورهای مختلفی هم چون سالخوردگی، حفظ می‌شود. همان‌گونه که تمرینات جسمی مانند تمرینات قدرتی، سبب افزایش عضله در بدن می‌شود و کمک می‌کند تا در سال‌های آینده، عضلات بیش‌تری در بدن حفظ شوند و کارایی جسمی پایدارتر بماند، تحقیقات متعددی نیز ثابت کرده در پیش گرفتن «سبک زندگی سالم و ورزش‌های مداوم و مختلف ذهنی» نیز قدرت ادراک مغز، را بیش‌تر حفظ می‌کند. « مغز» دوست دارد هر روز چیزهای جدیدی بیاموزد و پیوسته در حال کسب دانش و تجربه‌های جدیدی باشد. وقتی مغز منفعل می‌شود، تمایل به زوال پیدا می‌کند. بنابراین واجب است تا هر لحظه به روش‌های گوناگون مغز را به چالش بکشیم.
سبک زندگی سالم بر پایه «طب سنتی ایرانی» شامل:
۱ ـ تنفس درست شکمی در هوایی پاک ۲ ـ خواب به اندازه و در زمان مناسب از شبانه‌روز ۳ ـ انجام ورزش‌های مختلف جسمی، متناسب با سن و تفاوت های فردی ۴ ـ تغذیه سالم و متناسب با جنس و سن افراد ۵ ـ رعایت بهداشت فردی و پرهیز از سیگار، مواد مخدر و الکل  ۶ ـ حفظ کردن احساسات خوشایند و لذت بردن از آن‌ها ۷ ـ پذیرش احساسات و خاطرات ناخوشایند.
ورزش‌ها و چالش‌های ذهنی در زمینه حواس گوناگون بدن:
۱ ـ چالش بینایی مانند: فقط به کمک بینایی، جنس اجسام و پوشاک و غیره را شناسایی کنید و یا حل کردن جدول، آموختن زبان جدید.
۲ ـ چالش بویایی، مانند بوهای مختلف را در اطراف خود بشمارید و یا بوها را براساس مزه‌های شیرین ـ تلخ ـ ترش ـ شور ـ مَلَس ـ گَس، شناسایی و دسته‌بندی کنید.
۳ ـ چالش چشایی: تغذیه درست و متناسب با سن و جنسیت، انجام تمریناتی مختلف از جمله با چشمان بسته مزه‌های خوراکی‌هایی که می‌خورید را در همان لحظه، نام‌گذاری یا دسته‌بندی کنید.
۴ ـ چالش شنوایی مانند شدت و نوع صداهای مختلف را شناسائی و نام‌گذاری کنید. گوش دادن به سبک‌های مختلف موسیقی و یا آموختن و نواختن ساز موسیقیایی.
۵ ـ چالش لامسه: با چشمان بسته و یا حتا چشم باز، جنس لباس و اشیای مختلف را تشخیص دهید و نام ببرید ـ انجام حرکات موزون (رقص) ـ انجام کارهای روزمره خانه به ویژه برای سالمندان در حد توان فعالیت‌ها را به تدریج افزایش دهید.
۶ ـ چالش حس خداشناسی که بهترین آن‌ها ، سرودن گات‌ها (مانتره) و اوستا است.
این نشست کارشناسی با پاسخ به برخی از پرسش‌ها به ویژه روش‌هایی برای «کشتی نو کردن» در افراد کم‌توان جسمی و سالمندان دردمند، ادامه یافت. در پایان چند راهکار، برای کنترل فراموشی و حواس پرتی ارایه شد:
۱ ـ هر شب «فهرستی» از کارهای روز بعد نوشته شود.
۲ ـ کارها «خورد شده» و به دسته‌های کوچکتر تقسیم شوند یعنی کارهای روزانه بین ۳ بخش ، دسته‌بندی شوند «صبح تا نیمروز ـ نیمروز تا پسین ـ پسین تا پیش از خواب شب»
۳ ـ کارها را به کمک «تصویرسازی ذهنی» به اشکال مختلف حتا خنده‌دار، به خاطر سپرده شوند ـ فعالیت و یا موضوع مورد نظر «با صدای بلند» و «چند بار» برای خود «تکرار» شود.

نشست و سخنرانی سازمان زنان زرتشتی با هماهنگی کارگروه طرح حساس، دوشنبه سوم بهمن‌ماه 1401 خورشیدی ساعت ۱۰ بامداد با باشندگی شماری از زرتشتیان در تالار جشنگاه خسروی برگزار شد.

1 29 2 25 3 25 4 22 5 20

فرتورها از تارنما سازمان زنان زرتشتی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30