لوگو امرداد

آماده‌سازی برپایی آتش سده در باشگاه جوانان زرتشتی یزد

19 14 1بی‌گمان جشن سده یکی از جشن‌های بزرگ ایرانیان باستان است. ایرانیان می‌کوشند این جشن کهن را ماندگار کنند و به آیندگان به عنوان میراث منتقل کنند. استان یزد برخلاف دو سال گذشته که این مراسم را به شوند فراگیری ویروس کرونا غیرحضوری برگزار کرد، امسال این جشن را به‌گونه‌ی حضوری و با باشندگی هم‌میهنان در سازمان و باشگاه جوانان یزد برگزار شد. البته برگزاری این گونه آیین‌ها و جشن‌ها کاری ساده نیست و باشندگی و همازوری افرادی را درپی خواهد داشت.
سازمان و باشگاه جوانان زرتشتی یزد با همکاری انجمن زرتشتیان یزد و همازوری جوانان زرتشتی هر سال آتش‌افروزی سده را باشکوه برگزار می‌کند. بهرام باستانی هماهنگ‌کننده جشن سده یزد: «امسال برخلاف سال‌های پیش از کرونا که جشن با تمام برنامه‌های شاد و پایکوبی همراه بود فقط به جنبه‌هایی آیینی و آتش‌افروزی این جشن پرداخته شد. برنامه‌ریزی شده بود این مراسم در ساعت 16 آغاز شود و ساعت 17 با آتش‌افروزی پایان یابد که شوربختانه مراسم با یک ساعت تاخیر انجام شد ولی خوشبختانه امسال برخلاف سال‌های گذشته محدودیتی برای پایان جشن بر روی گردانندگان مراسم وجود نداشت و ورود هم‌میهنان غیرزرتشتی هم با کمترین مشکلی همراه بود. سرایش گات‌ها و نیایش آیین را نوجوانان گروه گاتها پویان بر دوش داشتند که از همه این عزیزان نهایت سپاس و قدردانی را دارم البته بیشتر خویش کاری این مراسم بر عهده سازمان و باشگاه جوانان یزد بود که به همه آنها خسته نباشید می‌گویم».
مردم پیش از مراسم، شروع به جمع‌آوری هیزم می‌کنند و مخروطی بزرگ از هیزم فراهم می‌سازند. در روز دهم بهمن‌ماه، همه دور سده جمع می‌شوند و زنان زرتشتی آش و سیرُگ می‌پزند، مردم آجیل و خوراکی می‌آورند و با هم خوش و بش می‌کنند. این مراسم با اجرای موسیقی، پرده‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و نقالی همراه است. با فرا رسیدن غروب آفتاب این آیین از سوی موبدان زرتشتی و نوجوانان با لاله‌های آتش (:مشعل) در دست و در حالی که بخشی از اوستا را زمزمه می‌کنند اجرا می‌شود. موبدان از چهار سو، هیزم‌ها را آتش می‌زنند. وقتی آتش افروخته می‌شود مردم دور آتش گردهم می‌آیند و جشن می‌گیرند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09