لوگو امرداد

آتشکده‌ی ساسانی کازرون پارکینگ خودرو شد

آتشکده‌ی ساسانی کازرون در بی‌توجهی مسوولان میراث فرهنگی، پارکینگ خودروهای سنگین کشاورزی و سواری شده است.

سیاوش آریا، پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی، با انتشار عکس‌های تازه‌ای که از وضعیت نابه‌سامان این آتشکده ساسانی که در دسترس ایسنا قرارداده است، نسبت به شیوه نگهداری و دست‌یازی‌هایی که از سوی کشاورزان به عرصه و حریم آن شده است، هشدار داد.

وی در سال ۱۳۹۶ نیز درباره‌ی ساخت گلخانه در عرصه و حریم این اثر ساسانی هشدار داده بود، ‌اما اکنون می‌گوید:‌ نه تنها به آن هشدارها توجهی نشده که شمار بیشتری گلخانه در حریم درجه‌ی یک این یادگار ساسانی ساخته شده است.

این کنشگر میراث فرهنگی افزود: از همان سال درباره‌ی تعیین عرصه و حریم این سازه‌های ساسانی با مسوولان میراث فرهنگی استان فارس گفت‌وگو کرده و آن‌ها قول‌هایی داده بودند، اما با گذشت بیش از پنج سال‌ونیم، نه‌تنها حریم و عرصه‌ای برای آتشکده‌ی کازرون تعیین نشده و از ساخت گلخانه پیشگیری نشده، بلکه در کمال شگفتی و ناباوری چندین گلخانه‌ی دیگر در حریم درجه یک و چند متری آتشکده‌‌ی کازرون سبز شده است که چیزی جز افسوس و دریغ از این همه بی‌مهری و بی‌تفاوتی و کم‌کاری سرپرسان میراث فرهنگی برجای نمی‌ماند.

این کنشگر میراث فرهنگی به تبدیل این آتشکده به جایی برای پارک کردن خودروهای سنگین کشاوری و سواری اشاره کرد و گفت:‌ کشاورزان و زمین‌داران از عرصه این آتشکده به عنوان پارکینگ بهره می‌برند، ابزار و ماشین‌های خود را پیرامون آن رها کرده‌اند و چشم‌اندازی زشت را به نمایش گذاشته‌اند.

او نصب تیرهای برق در عرصه و حریم آتشکده‌ی ساسانی کازرون را مشکل دیگری دانست و ادامه داد:‌ اگر عرصه و حریم این اثر تاریخی تا کنون تعیین شده بود، این چنین فضا برای دست‌اندازی و دست‌درازی بیشتر به این اثر تاریخی باز نبود. پیرامون این آتشکده حتی یک تابلوی معرفی وجود ندارد تا مردم به‌ویژه بومی‌ها به اهمیت این اثر تاریخی پی ببرند.

آتشکده‌ی کازرون در ۱۰ کیلومتری جنوب خاوری شهر کازرون در استان فارس جای دارد و به باور برخی از پژوهشگران از سوی «مهرنرسی یا مهرنرسه»، وزیر نامدار بهرام پنجم ساسانی ساخته شده است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در ادامه گفت: این آتشکده برپایه‌ی برخی اسناد، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، از سوی «ماکسیم سیرو» کشف شد. این چهارتاقی روی چهار پایه‌ی سنگی استوار شده و گنبدی منحنی شکل داشته است. ساخت‌مایه (:مصالح) اصلی به‌کار رفته در سازه، سنگ و ملات گچ است. بلندای هر یک از ضلع‌ها ۵ متر و نیم است. ضخامت پایه‌های سنگی آتشکده یک متر و پهنای دهانه‌ی هر یک از تاق‌ها دو مترونیم است. بلندای پایه‌ها تا پهنه‌ی زمین نیز، دو متر و چهل سانتی‌متر است. دیوارهای آتشکده اندازه‌ای نزدیک به ۲/۲۰ در ۱ متر دارند، اما هم‌اینک تنها دو پایه از چهارپایه‌ی چهارتاقی موجود است و از سقف گنبدی آن هم دیگر اثری برجای نمانده است. این دو پایه‌ی برجای مانده نیز تا نیمه در گذشته بازسازی و مرمت شده است. برپایه‌ی نوشته‌های تاریخی، آتشکده‌ی کازرون تا سده‌ی سوم مَهی (:قمری) کامل سالم بوده است.

آتشکده‌ی کازرون با همین نام با شماره‌ی ۳۳۱ در بهمن‌ماه ۱۳۱۸ خورشیدی، به ثبت ملی رسیده است.

6 7

عکسی از آتشکده‌ی ساسانی کازرون در سال ۱۳۹۶

7 7

1 9

2 7

3 7

5 6

4 8

دست‌یازی و مخدوش کردن عرصه و حریم آتشکده ساسانی کازرون

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. این سطح از ناآگاهی بی اندازه دردناک است. همین اثر اگر در هر یک از کشورهای دنیا بود یک شانزه لیزه از آن می ساختند. جدا از حصار و نگهبان گویا تابلویی هم ندارد که مردم بدانند چیست. بسیاری از این آثار در سراسر کشور داریم که خود مردم و جوانان به ویژه مردم بومی با همکاری دانشمندان باید گروههایی تشکیل بدهند و از این آثار نگهداری و هم بهره برداری کنند. به نظرم خود انجمن های زرتشتیان هم بتوانند در این زمینه کاری کنند.

  2. جناب زرتشت کدوم انجمن زرتشتیان ؟!😱زمان آباد سازی از انجمن زرتشتیان استفاده میکنید اما زمان خراب کردن و خاموش کردن آتشکده ها چه کسانی تن به این کار داده اند را جویا نمیشوید. باید اونها رو پیدا کنید و درس ادب یادشان دهید تا این آتشکده ها را پابرجا نگاه دارند. لطفا از اسم خود که زرتشت گذاشته اید لطفا شرم کنید.و توپ را به زمین کسی نیاندازید. اگر در توان و علاقه به میهن داری یک آتشکده را پابرجا کن. سپاس.🙏🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06