لوگو امرداد
در امرداد 466 آمده است:

پیوند کهن ایران بختیاری در داستان «نوروز و نوگل»

p04داستان دلدادگی انسان‌ها در تاریخ آدمی، آغازی نیکو داشته، اما پایانی نانوشته دارد و تا انسان خاکی در این پهن‌دشتِ گیتی زیست می‌کند، ادامه خواهد داشت، هرکدام به یک رنگی، آغازش دلباختگی و شوریده‌سری است، اما پایانش را کس نمی‌داند. هرکدام سرنوشتی ویژه‌ی خود دارند، گاه شیرین، گاه تلخ، گاه رنج‌آور و گاهی شادی‌آور، بسیاری از پس سال‌ها دربه‌دری و خون‌جگر به پیوند می‌رسند و برخی سرانجامی دردناک دارند.

فرهاد، آن عاشق پاکباز، آن کوه‌کن دلسوخته به کام نرسید، و از بالای کوهی ستبر به زیر افتاد و شیرین بلادیده بر بالین شوی دلبندش خسرو، جان به جان‌آفرین سپرد. زیبایی هرکدام از این داستان‌ها در کشش و کوشش، در خواهش و ربایش و در تلاش برای رسیدن است، یکی کوه را می‌شکافد، یکی آواره‌ی بیابان می‌شود و یکی هم از رنج می‌میرد.

این داستان‌های دلباختگی، سده‌ها بر زبان مردمان و راویان بود، از سینه‌ای به سینه‌ای و از نسلی به نسلی تا اینکه در گوش سخنوران، خوش نشست. گویند كهن‌ترين منظومه‌ی عاشقانه در ادبيات فارسی، داستان دل‌بستگی وامق و عذرا از عنصری بلخی (350- 431ق) است. این داستان‌ها برخی چونان «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» (نظامی گنجوی) سری به حقیقت و سری به افسانه دارند و برخی به‌تمامی افسانه‌اند و از این میان، شمار بسیاری نیز ساخته‌ی طبع خوش سرایندگان نیکوسخن است. چه دلدادگانی که در ادب پارسی، ساخته و پرداخته شدند و چه شیفتگانی که اکنون جاویدان شده‌اند.

تاریخ ادب فارسی آکنده از نام صدها منظومه‌ی عاشقانه است از بیژن و منیژه (فردوسی) گرفته تا بهرام و گل‌اندام (امین‌الدین محمد صافی) جمشید و خورشید (سلمان ساوجی)، خسرو و شیرین (امیرخسرو دهلوی)، سلامان و ابسال (عبدالرحمان جامی)، شیرین و فرهاد (وحشی بافقی)، مهر و مشتری (عصار تبریزی)، عزیز و نگار، مجنون و لیلی (عبدی بیگ شیرازی)، ویس و رامین (فخرالدین اسد گرگانی)، همای و همایون (خواجوی کرمانی)، یوسف و زلیخا (عبدالرحمان جامی) و سرانجام زهره و منوچهر (ایرج میرزا) و ایرج و هوبره (قاسم لاربن) است که از جمله داستان‌های غنایی عصر کنونی هستند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «پیوند کهن ایران بختیاری در داستان «نوروز و نوگل»، به قلم آناهید خزیر که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه ی چهارم (ادب و هنر) هفته‌نامه‌ی شماره 466 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 466، همراه با 64 رویه ویژه‌نامه‌ی نوروزی (1402) به بهای 45 هزار تومان، از ‌‌دوشنبه، 22 اسفندماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  466 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  466 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06