لوگو امرداد
امرداد فراخوان داد:

همه با هم آیین تش‌ِ بوم را برگزار کنیم

tashامرداد از زرتشتیانی که دل در گرو پاسداشت آیین‌های نیاکانی دارند، می‌خواهد  از برگزاری آیین «آتش بوم» در حیاط خانه، بالکن یا پشت بام خانه‌های خود فیلم (یک تا دو دقیقه‌) یا عکس بگیرند و به واتس‌اَپ یا تلگرام امرداد به شماره‌ی 09198040593 بفرستند تا با نام فرستنده منتشر شود.

این کهن‌آیین به شوند زندگی مدرن، آپارتمان‌نشینی و دسترسی نداشتن به پشت بام، جز در بخش‌هایی از روستاها و شهرهای زرتشتی‌نشین روبه‌ فراموشی‌ست. از همین‌روی بایسته است برای نگه‌داشتن این آیین همازور شویم  و راهکارهای تازه، سازگار و هم‌راستا با روزگار امروز برای برپاکردن آیین تش‌ِ بوم بیابیم.

آیین آتش‌بوم (تش‌و بوم) از کهن‌ترین آیین‌های زرتشتی است که در گاهِ اشهن، روز وِهِشتواِیش، ‌واپسین گاهِ پنج روزه گاتابیو، با آتش‌افروزی بر بام خانه برپا می‌شود.

به‌گفته‌ی انجمن موبدان، روز زرتشتیان با برآمدن خورشید یا گاه هاوَن آغاز می‌شود و آیین تش‌وبوم باید در سپیده‌دم نخستین روز سال برگزار ‌شود. از این‌روی سپیده‌دم سه‌شنبه یکم فروردین‌ماه (چند ساعت پس از تحویل سال)، که اورمزد و فروردین‌ماه است، آتش‌وبام افروخته می‌شود.

زمان فرستادن فیلم و عکس از برپایی آیین آتش‌بوم، پایان روز یکم فروردین است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. روزخوش.فکر کنم صحبت من رو شماها نیز اثر کرد اما بعد از آن خاکستر و زغال را چه باید کنیم؟ و سوالی که میماند فقط خانواده ی تازه روان تش بام اجرا میکنند یا نه همه اینکار را انجام میدهند. روح درگذشتگان شاد.🙏🍀

  2. تش وبوم هر دو واژه اصیل طبری یا مازندرانی است ودر تبرستان هم در برخی از روستا های بر روی بام اتش می کنند واین امر رگه های از پاسداشت رسم های کهن نوروزی بشمار میاید

  3. چه زیبا که هر قوم ایرانی از تبری و مازندرانی و کردی و….. این تش روی بام را انجام میدهند. و به اسم قوم خود میدانند در صورتی که از گفته ها و شنیده ها مشخص شده که از زرتشتیان و پنج روز پنجه و آخرین گهنبار سال این مراسم انجام میشود. باید گفت که فرهنگ غنی ایرانیان و زرتشتیان همیشه و تا ابد با وجود مردمان نازنینش همیشه استوار و پایدار خواهد ماند. شاد و فرخنده باشید. سپاس از همه ی این داده های اهورایی و زیبایی ها. با طبیعت و داده های اهورامزدا باید همیشه مهربان بود و احترام گذاشت چون همه ما نیازمند طبیعت و دانستن شگفتی های طبیعت میباشیم. باید به خودمان برای زیستن بهتر احترام قائل شویم.بهار ( وه آر )زیبا را هرگز فراموش نکنید.سپاس از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04